جمعه, 10 فروردين 1403

?دفاع از قم مظلوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم و بِه نَستَعین


?یک ماه است که از تاریخ ورود ویروس منحوس کرونا به قم می‌گذرد. هر چند که این ویروس از مدت‌ها قبل به برخی استان‌های شمالی راه یافته بود. ولی جامعه پزشکی و کادر درمانی و دانشگاه علوم پزشکی قم با درایت و شجاعت و تعهد و پیگیری، علی‌رغم مشکلات و چالش‌های فراوان و کمبودهای بسیار، با مشاهده اولین بیماران کرونایی آن را به تهران اعلام و سپس در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ در شب پایان تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم رسماً اعلام کردند که دو نفر با علائم این بیماری در قم فوت کرده‌اند و بعد هم روز جمعه دوم اسفند انتخابات برگزار شد و از روز شنبه سوم اسفند موضوع ویروس کرونا در قم به موضوع جدی بدل شد.

? بعداً برخی آمار فوتی‌های قم را به چهل نفر هم رساندند و هم‌زمان هجمه‌ها و تبلیغات و جنگ روانی علیه قم و مردم شریف و انقلابی قم، حوزه علمیه و روحانیت معظم آغاز شد. تمام سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی اخبار مربوط به قم را بزرگ‌نمایی کرده و با تحلیل‌های غلط و شبهه‌افکنی قم و حوزه و روحانیت و حرم مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را مورد هجمه و تاخت و تاز قرار دادند.

?قصد بنده ورود به حواشی کرونا در قم نیست و چون برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با حساسیت و باصداقت به دنبال سرنخ می‌گردند، خواستم به این عزیزان عرض کنم لازم نیست زیاد تحقیق و تفحص کنید. با اندک آشنایی به فضای شهر قم و مشاهده آثار و شواهد در خواهید یافت که:

یک. مسئله ویروس کرونا و آنفلونزا و برخی سیاسی کاری‌ها در یک زمان در قم به‌هم آمیخت و این وضعیت ناهنجار را برای اهالی محترم قم رقم زد.


دو. میزان همراهی و همکاری طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در همه سطوح به‌قدری زیاد است که انسان از اخلاص و بزرگ‌منشی آنان درتعجب می‌ماند. اگر کسی در این ایام به بیمارستان‌های قم سری زده باشد، می‌بیند که در گوشه و کنار این مراکز درمانی این طلاب عزیز با چه صمیمیت و از خودگذشتگی به ارائه پایین‌ترین نوع خدمات به بیماران و مبتلایان به کرونا مشغول‌اند.


سه. مراجع عظام تقلید در قم و نجف اشرف بنا بر مبانی فقهی‌اشان، همگی مردم را به تبعیت از دستورالعمل‌های متخصصان و وزارت بهداشت و درمان فرامی‌خوانند. گواه بر این مدعا علاوه بر منهج فقهی فقهای عظام، ملاقات آقای دکتر قدیر ریاست دانشگاه علوم پزشکی با مراجع عظام تقلید است که گزارش‌های آن در منابع خبری انعکاس یافت و به تبع آن دروس سطوح عالیه و مدارس علمیه نیز تعطیل شدند.


چهار. همراهی مراجع عظام تقلید و شناخت آنان از وضعیت و شرایط خاص این روزهای مردم، موجب گردید که نوعاً اجازه مصرف نصف یا ثلث سهم مبارک امام(ع) را درمورد مبارزه با کرونا به مقلدان خود بدهند.

با این وصف چگونه می‌توان شایعات و شبهات مربوط به عدم همراهی و یا ممانعت حوزه علمیه از تعطیلی شهر قم را باور کرد؟

چرا باید به یک‌باره هجوم برق‌آسا و شاید سازمان‌یافته از هر سو بر قم و اهل آن وارد شود؟

?طبعاً در هر شهر و منطقه‌ای گروهی از مردم با عناوین و اسم‌های مختلف وجود دارند که ممکن است از فرط خودباوری و افراطی‌گری و متوهم شدن اعمالی را بر خلاف قوانین و مقررات انجام بدهند. چرا بایستی همه اهل قم و حوزه و خدمات عظیم فرهنگی و اجتماعی این نهاد مبارک مورد بی‌مهری و بی‌توجهی حتی خودی‌ها قرار گیرد؟

پس در پاسخ کسانی که می‌گویند چرا قم را قرنطینه نکردند؟

یا این‌که چه کسانی مانع قرنطینه شدن قم شدند؟،

?باید گفت پاسخ این سوال را از مسئولان اجرایی استان و استانداری قم بپرسید؛ زیرا حوزه و روحانیت و مراجع عظام تقلید و قاطبه اهالی قم با دستورات ستاد ملی کرونا همراهی داشته‌اند و نباید احیاناً بی‌عملی و انفعال برخی مسئولان اجرایی استان را منتسب به حوزه دانست.

? هر چند که به اعتقاد نگارنده در آینده و پس از فروکش کردن بحران، حقایق روشن‌تر خواهد شد. این ظلم و اهانتی که امروز به مردم نجیب قم می‌شود ناشی از عدم آشنایی با ساختار اداری کشور است.

?اگر مسئولان کشوری گیلان را قرنطینه می‌کردند و کسی برای قرنطینه قم ممانعت می‌کرد جای این سوال وجود داشت، ولی ملاحظه می‌کنید که هیچ استانی قرنطینه نشده است و دلیلی ندارد قم که در مرکز کشور واقع شده است و نه مرز آبی دارد و نه مرز هوایی قرنطینه شود و طبعاً ابتداً بایستی استان‌هایی که مرز زمینی یا دریایی و یا هوایی دارند قرنطینه می‌شدند و سپس نوبت به قم می‌رسید. در هر حال استانداری قم بایستی پاسخگو باشد نه دیگران.

✍️علی بنایی

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group