سه شنبه, 29 اسفند 1402

«سال جهش تولید»

یادداشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر بنایی رئیس محترم موسسه آموزش عالی طلوع مهر به مناسبت نام گذاری سال جدید «سال جهش تولید»

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم و بِه نَستَعین

نوروز امسال در حالی که ملت با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و در حال تجربه خانه‌نشینی و تعطیل سفر و دید و بازدیدهای مرسوم در حال گذران است، مقام معظم رهبری سال نو را سال جهش تولید نام گذاری کردند. فلسفه این نام گذاری‌های هر ساله هرچه باشد، وجه اشتراک آن تمرکز بر یک مسئله محوری است که ارزش جلب توجه عموم مردم و سیاست‌گذاران و مجریان را دارد؛ مسئله‌ای که ممکن است در ظرف یک سال به سرانجام نرسد و بایستی در سال‌های بعد نیز پی‌گیری و بدان اهتمام شود.

اگر به نامگذاری‌های سال‌های گذشته یعنی از سال 1397 تا امسال بنگریم، توجه به اشتغال و اقتصاد و تولید بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد. امسال هم در ادامه سال‌های گذشته سال "جهش تولید" نامگذاری شده تا پازل نام‌گذاری‌های سالانه کامل‌تر شود و سیاست‌های اجرایی و عملیاتی سمت و سو پیدا کند.

آنچه بر اهمیت نام‌گذاری امسال می‌افزاید توجه به عمق مسئله تحریم‌ها است. وقتی آمریکا به عنوان دشمن شماره یک ملت ایران در نبردی نابرابر اتاق جنگ تشکیل می‌دهد و با بسیج همه جانبه امکاناتش در آن سوی مرزها و این سوی مرز و به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و طرح‌های عملیاتی - روانی و رسانه‌ای و فضای مجازی و ترور رسمی فرمانده سپاه قدس و جنگ بیولوژیک، با هدف ایجاد درد و فشار بر ملت بزرگ ایران برای به تسلیم کشاندن آن وارد کارزار می‌شود در مقابل این تکِ ‌دشمن، پاتکِ آن اهتمام به اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال و نهایتاً سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام می‌شود. این سیاست برگرفته از آیه 112سوره هود است:

«فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ؛ پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن و هم‌چنین کسانی که با تو به سوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند) و طغیان نکنید که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند.»

و نیز آیه 60 سوره الأنفال:

« وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ؛

هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید و (هم‌چنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (هم‌چنین) گروه دیگری غیر از این‌ها را که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، به طور کامل به شما بازگردانده می‌شود و به شما ستم نخواهد شد.»

در نقطه مقابل تحریم همه جانبه، تلاش و فعالیت همه جانبه در تمام عرصه‌ها است. استقامت و آماده‌باش دائمی و آمادگی برای ساختن ایران قوی و سرافراز با تکیه بر دانش بومی و جوانان برومند این مرز و بوم، بهره‌گیری از علوم و تکنولوژی روز دنیا علی‌رغم تحریم‌های علمی و فنی، برخورداری از توان مندی‌های داخلی و هم‌افزایی همه اقشار و آحاد ملت در این نبرد سرنوشت‌ساز، تنها راه پیروزی به شمار می‌آید. دشمن با ایجاد فشار حداکثری قصد دارد روحیه مقاومت ملت ایران را به شکست بکشاند. تحریم صادرات نفتی و مواد پتروشیمی ایران، تحریم بانک‌ها و جلوگیری از انتقال پول به ایران به هرشکل ممکن، موجب گردید تا برای اولین بار بند ناف اقتصاد ایران از نفت و مشتقات نفتی بریده شود، کاری که  بر اساس برنامه پنجم توسعه می‌بایست در دوره دولت نهم صورت می گرفت با تاخیر چند ساله در سال 99 - 98 محقق شد و این سیاست موجب عبور سرافرازانه ملت ایران از این گردنه خطرناک خواهد شد.

ولی تحقق سیاست جهش تولید نیازمند برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و به کارگیری الزامات و سیاست‌هایی است که موجب تسهیل تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال گردد و متقابلاً بایستی ابزار و مکانیسمی را به کار گرفت که موانع تولید را از پیش پای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و یانهادهای امین نظام بردارد.

لازمه تحقق سیاست جهش تولید، اولاً اعتماد سازنده به بخش خصوصی است. فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی آنان در مرحله دوم اهمیت قرار دارد. رقابتی کردن فضای کسب و کار و کم رنگ کردن شرکت‌های عظیم رانتخوار خصولتی راه را در مرحله سوم برای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدِ از نفس افتاده و افزایش تولید و بهره‌وری و ایجاد اشتغال پایدار هموار خواهد ساخت. در مرحله چهارم اصلاح برخی قوانین دست‌و‌پاگیر با ارایه لوایح کارشناسی شده و قوی از سوی دولت و ریل‌گذاری مجلس شورای اسلامی در تصویب آن می‌تواند نقش سازمان‌های امور مالیاتی، بیمه، بانک‌ها و گمرکات را در امر تسهیل سرمایه‌گذاری و یا تراز و توازن صادرات و واردات مثبت و پویا سازد.

در مرحله پنجم، در کشور پهناور ایران بدون توجه به معادن و منابع عظیم خدادادی آن (علاوه بر نفت و گاز)، جهش تولید ممکن نیست.

بهره‌برداری از منابع آبی کشور و استفاده از سواحل خلیج فارس و دریای عمان که به طول صدها کیلومتر بالاترین ظرفیت را برای کشور ما ایجاد کرده است، از شرایط تحقق جهش تولید است و این همه فقط در سایه وحدت و هم‌آهنگی و هم‌افزایی سران سه قوه و انسجام در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و نفی و طرد عناصر نفوذی و بندباز میسرخواهد شد. مشکل عمده کشور ظهور اشخاص و افرادی است که اثبات خودشان را در نفی دیگران جستجو می‌کنند و با انواع دسیسه، عناصر صادق و دلسوز به حال نظام را از قطار انقلاب پیاده می‌کنند و خودشان با تملّق و چاپلوسی و ارایه گزارش‌های غلط، کشور را به سوی راهبرد‌های غلط می‌کشانند.

این اتحاد و انسجام و همدلی زمانی بین قوای تصمیم‌ساز کشور رخ خواهد داد که بازی و جناح‌گرایی از سپهر سیاست کشور رخت بربندد و فقط آنچه صلاح ملک و مملکت امام زمان (عج) است، به اجرا درآید. ما باید بدانیم در شرایط بحرانی کنونی که دشمن شماره یک ملت ایران چنگ و دندان نشان می‌دهد، ایجاد یاس و نومیدی و تلقین ناکارآمدی در ایران و مسئولان اجرایی کشور و نهایتاً ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی صرفاً عامل شادمانی آمریکا و اسرائیل است.

امروز جهش تولید درگرو تولید و افزایش سرمایه اجتماعی است. به هر میزان و به هر نسبتی که سطح اعتماد عمومی مردم به کارآمدی نظام بیشتر شود، احساس هم‌گرایی و علاقه به مشارکت در مسئولیت‌پذیری و نفی واگرایی و شایعه‌پذیری بیشتر خواهد شد و یقیناً با جهش در امر تولید و تقویت سرمایه اجتماعی، جهش تولید در سایه اخلاص و توکل بر خداوند متعال و دعای خیر حضرت صاحب الامر(عج) محقق خواهد شد انشاء الله.

 علی بنایی

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group