شنبه, 01 ارديبهشت 1403

مراحل تصویب پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد

نظر به اینکه مراحل تصویب پایان نامه زمان بر است لذا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بر اساس ماده 27 آیین نامه دوره کارشناسی ارشد موظف هستند که پس از پایان ترم اول و قبل از اتمام ترم سوم نسبت به تعیین پیشنهاد و تصویب عنوان پایان نامه اقدام نمایند.

 

واحد پایان نامه می بایست در ترم چهارم و پس از گذراندن تمامی دروس لازم بر اساس برنامه ریزی آموزشی دانشگاه صورت پذیرد. مراحل تصویب پایان نامه را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

الف) تعیین پیشنهاد و تصویب موضوع پایان نامه:

ب) تعیین استاد راهنما و مشاور:

ج) تصویب فرم پروپوزال(پیشنهاده):

د) تدوین پایان نامه:

ه) آمادگی برای دفاع از پایان نامه:

و) جلسه دفاعیه:

ز) تحویل پایان نامه:

مراحل هفتگانه فوق به شرح زیر صورت می پذیرد:

الف) تعیین پیشنهاد و تصویب موضوع پایان نامه:

1) مراجعه به سایت دانشگاه و دریافت فرم انتخاب موضوع از سایت قسمت تحصیلات تکمیلی و تکمیل آن و تحویل آن به مدیر گروه.

تبصره 1) دانشجو موظف است جهت تکمیل فرم فوق از فونت های B zar  و B Lotus استفاده نماید.

تبصره 2) تمامی صفحات، بندها و جداول باید تکمیل گردد

2) تصویب موضوع تخصصی مرتبط با گرایش با نظر گروه صورت می پذیرد.

تبصره1) در صورت لزوم گروه از دانشجو دعوت می نماید تا از موضوع دفاع کند.

تبصره 2) دانشجو می تواند از بین اولویت های پژوهشی سازمان ها و نهادها موضوع خویش را انتخاب نماید این موضوعات باید مورد تأئید گروه قرار گیرد.

تبصره3) از آنجا که موضوع پایان نامه نباید تکراری باشد دانشجو موظف است با مراجعه به سایت ایران داک (www.irandoc.ac.ir) کلید واژه های مربوط به عنوان پایان نامه را جستجو نماید تا از عدم تکراری بودن موضوع اطمینان حاصل نماید. سپس توسط اداره تحصیلات تکمیلی کنترل نهایی صورت می پذیرد.

3) اطلاع رسانی در خصوص وضعیت تصویب موضوع پایان نامه از طریق سایت مؤسسه و تابلو اعلانات نصب شده در مؤسسه صورت می پذیرد.

ب) تعیین استاد راهنما و مشاور

1) پیشنهاد استاد راهنما توسط دانشجو و از بین اساتید معرفی شده از سوی مدیر گروه مربوطه در قالب لیست اساتید راهنمای پیشنهادی صورت می پذیرد.

تبصره 1) ابلاغ حکم استاد راهنما بعد از تأیید مدیر گروه از سوی معاونت آموزش صورت می پذیرد.

تبصره 2) دانشجو موظف است رونوشت کارت ملی و آخرین حکم کارگزینی اساتیدی که از خارج از مؤسسه بر می گزیند و اطلاعات کامل حساب بانکی ایشان را به امور اساتید مؤسسه تحویل دهد.

 

ج) تصویب فرم پروپوزال(پیشنهاده)

1) دریافت فرم پروپوزال از سایت مؤسسه قسمت تحصیلات تکمیلی و تکمیل آن و تحویل آن به مدیر گروه.

تبصره 1) تدوین فرم پروپوزال تحت نظارت استاد راهنما صورت می پذیرد.

تبصره 2) دانشجو موظف است جهت تکمیل فرم فوق از فونت های B zar  و B Lotus استفاده نماید.

تبصره 3) تمامی صفحات، بندها و جداول باید تکمیل گردد.

3) در صورت تصویب مشروط یا عدم تصویب پروپوزال در گروه آموزشی دانشجو مکلف است موارد را حسب نظر گروه و با مشورت استاد راهنما مربوطه اصلاح و اعمال نماید.

 

د) تدوین پایان نامه:

5) بر اساس مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی مؤسسه موضوع پایان نامه پس از تأیید گروه آموزشی قطعیت یافته و زمان شروع تحقیق از تاریخ تصویب فرم پروپوزال در شورای تحصیلات تکمیلی محاسبه خواهد شد.

6) نگارش پایان نامه می بایست بر اساس شیوه نامه دانشگاه و در قالب تعیین شده صورت پذیرد.

7) دانشجو موظف است پیشرفت کار را در قالب فرم تهیه شده تنظیم و پس از تأیید استاد راهنما، مشاور و مدیر گروه مربوطه به آموزش تحویل نماید. بدیهی است دفاع از پایان نامه منوط به وجود گزارش های پیشرفت در پرونده است.

تبصره) ارائه دو مرحله گزارش سه ماهه از روند تحقیق الزامی می باشد و به ازای عدم گزارش در هر مرحله (0.5) نمره از پایان نامه کسر می گردد.

8) دانشجو موظف است حین انجام تحقیق و قبل از دفاع از پایان نامه ی خود حداقل در 2 جلسه دفاعیه شرکت نماید و فرم مربوطه را پس از اخذ امضای مدیر تحصیلات تکمیلی در مرحله تحویل مدارک به آموزش تحویل نماید.

9) از آنجا که چاپ یک مقاله مستخرج از پایان نامه در مجلات علمی پژوهشی ضروری است دانشجو ملزم است گواهی پذیرش یا چاپ مقاله مستخرج از پایان نامه خود را پس از تأیید مدیر گروه جهت صدور مجوز نهایی برای دفاع به آموزش تحویل نماید.

تبصره 1) در صورت عدم ارائه مقاله (1) نمره از(20) نمره پایان نامه کسر می گردد.

تبصره 2) در صورتی که دانشجو تا هنگام برگزاری جلسه دفاع موفق به ارائه مقاله نشده باشد حداکثر 2 ماه پس از تاریخ جلسه دفاع به وی مهلت داده می شود تا اقدام به چاپ مقاله مرتبط با موضوع پایان نامه نماید. و پس از تأیید اساتید داور و راهنما حداکثر تا سقف یک نمره به نمره پایان نامه وی افزوده می شود.

 

ه) آمادگی برای دفاع از پایان نامه:

10) پس از گذشت حداقل شش ماه از تاریخ تصویب فرم پروپوزال در گروه آموزشی در صورت اتمام تحقیق دانشجو می تواند با اخذ تأییدیه استاد راهنما و مشاور و مدیر گروه مربوطه مبنی بر قابل دفاع بودن پایان نامه در قالب فرم اعلام آمادگی دفاع می تواند از پایان نامه خود دفاع نماید.

تبصره 1) دانشجو موظف است قبل از درخواست جلسه دفاع فرم "اعلام وضعیت تحصیلی" و "تسویه حساب" را از آموزش دریافت، تکمیل و به تأیید کلیه قسمتهای مربوطه برساند و جهت انجام مراحل صدور مجوز دفاع تحویل دهد.

تبصره 2) دانشجو می بایست پس از تکمیل فرم اعلام آمادگی دفاع آن را به همراه دو نسخه از پایان نامه و فایل الکترونیکی در قالب WORD و PDF همراه با چکیده پایان نامه به آموزش تحویل نماید.

تبصره 3) دانشجو هنگام تعیین اخذ امضای اساتید راهنما و مشاور برای اعلام آمادگی دفاع باید نسخه ای از پایان نامه خود را به اساتید راهنما و مشاور تحویل دهد و رسید مربوطه را اخذ و به آموزش تحویل نماید.

تبصره 4) تاریخ پیشنهادی برای دفاع می بایست حداقل یک ماه بعد از تاریخ درخواست باشد.

11) اعلام عمومی تاریخ برگزاری جلسه دفاعیه و دعوتنامه اساتید راهنما و مشاور و داور توسط آموزش و یک هفته قبل از برگزاری جلسه صورت می گیرد.

12) تعیین استاد داور توسط مدیر گروه و به صورت محرمانه صورت خواهد پذیرفت. بدیهی است پس از تعیین تاریخ دفاع نامه ابلاغ به همراه نسخه ای از پایان نامه برای ایشان ارسال خواهد شد.

تبصره 1) هزینه های دعوت از اساتید راهنما و مشاور و داور خارج از شهر محل دانشگاه به عهده دانشجو است.

 

و) جلسه دفاعیه:

13) جلسه دفاع از پایان نامه با حضور اساتید راهنما، مشاور، داور و ناظر (نماینده شورای تحصیلات تکمیلی) رسمیت می یابد و دانشجو موظف است تشریفات مربوطه (نصب اطلاعیه دفاعیه در مکانهای مناسب، توزیع چکیده فارسی و انگلیسی پایان نامه در جلسه دفاع بین حاضرین، استفاده از پاورپوینت و نرم افزارهای مناسب دیگر و رعایت مدت زمان تعیین شده در هنگام جلسه دفاع) را با هماهنگی مدیر گروه مربوطه به انجام برساند.

14) استاد ناظر بر جلسه دفاع از پایان نامه به عنوان نماینده دانشکده تحصیلات تکمیلی و با پیشنهاد مدیر گروه مربوطه در جلسه حضور خواهند داشت.

15) دانشجو به مدت 20 دقیقه فرصت دارد تا مباحث خود را شامل معرفی خود و روش پژوهشی و نو بودن موضوع و ابتکاراتی که برای به ثمر نشاندن این تحقیق کار انجام داده است را مطرح نماید.

تبصره 1) دانشجو می تواند مطالب خود را به صورت خلاصه بنویسد و از روی نوشته بخواند یا برای طرح آن پاورپوینت تهیه نماید و در جلسه به نمایش بگذارد هر چند بیان مطالب به صورت سخنرانی تأثیر گذارتر خواهد بود.

16) پس از ارائه دانشجو، استاد داور ایرادات خود را بیان می دارد و در این حین دانشجو به دقت به تذکرات و مباحث مطروحه توجه نموده و سپس می تواند به مدت 10 دقیقه از تحقیق خود دفاع نماید. چنانچه پرسش و پاسخها قانع کننده باشد، استاد راهنما و مشاور نیز میتوانند از تحقیق دفاع نمایند و مطالبی را در رابطه با اهمیت طرح و تحقیق انجام شده بیان دارند.

تبصره 1) سیستم پرسش و پاسخ در جلسه دفاع حسب مورد ممکن است متفاوت و به اقتضای جلسه تغییر یافته و متفاوت اجرا گردد. در هر صورت اداره جلسه و رعایت زمان بندی به عهده مدیر گروه مربوطه خواهد بود.

17) پس از اتمام مذاکرات دانشجو و حضار جلسه را ترک نموده و استاد راهنما و مشاور و داور پس از شور هر کدام نمرات خود را در برگه جداگانه وارد می کنند. معدل نمرات کسب شده نمره پایان نامه محسوب میگردد.

تبصره 1) سقف نمره پایان نامه از ۱9محاسبه خواهد شد و 1 نمره باقیمانده به دانشجویانی تعلق می گیرد که مقاله علمی پژوهشی ارائه داده باشند.

تبصره 2) نمره 18 تا 20 با عنوان عالی، نمره 16 و 17 با عنوان خوب، نمره 14 و 15 متوسط و پایین تر از آن مردود تلقی خواهد شد.

18) پذیرایی از حضار به عهده دانشجو خواهد بود هر چند این کار الزامی نمی باشد.

19) پس از اتمام شور اساتید از دانشجو و حضار برای اعلام نتیجه دفاع دعوت می شود و نتیجه به ایشان اعلام می گردد.

20) دانشجو مکلف است نسخه های پایان نامه را جمع آوری نماید و نکات اصلاحی اساتید را کاملاً اعمال نماید.

 

ز) تحویل پایان نامه:

21) حداکثر یک ماه پس از تاریخ دفاع دانشجو می بایست ایرادات مطرح شده در جلسه توسط اساتید را برطرف نماید و تأییدیه اعمال اصلاحات را در قالب فرم آن از اساتید داور و راهنما و مشاور اخذ نموده و هرسه فرم امضاء شده را به همراه پرینت نهایی پایان نامه (اصلاح شده) قبل از صحافی جهت بررسی و تأیید نهایی، مطابق با شیوه نامه نگارش به آموزش تحویل نماید.

22) در صورت تأیید رعایت شیوه نامه نگارش توسط آموزش، دانشجو موظف است هفت نسخه از پایان نامه را صحافی و بر اساس رنگ جلد گروه مربوطه جلد نموده و به همراه فایل الکترونیکی نسخه نهایی پایان نامه در قالب WORD و PDF به آموزش تحول نماید.

تبصره 1) فرمت گروه حقوق ثبت اسناد و املاک "سرمه ای" و گروه فقه و حقوق خصوصی "سبز" می باشد مدیریت اماکن متبرگه مذهبی "قهوه ای" که لوگوی دانشگاه و نام آن، عنوان پایان نامه، نام استاد راهنما و مشاور و دانشجو، مقطع تحصیلی و تاریخ دفاع با زرکوب طلایی بر آن نگاشته می شود.

تبصره 2) لازم است رونوشت صورتجلسه دفاع از پایان نامه که نزد آموزش موجود است اخذ و در صفحه اول نسخه های پایان نامه صحافی شده قرار گیرد.

23) دانشجو باید به هر یک از اساتید راهنما و مشاور و داور یک نسخه پایان نامه صحافی شده را تحویل نموده و رسید آن را به آموزش تحویل دهد. یک نسخه متعلق به گروه مربوطه، یک نسخه به کتابخانه و نسخه دیگر برای آرشیو در آموزش می باشد. نسخه ای نیز به دانشجو تعلق خواهد گرفت.

24) دانشجو می بایست پایان نامه خود را در سایت ایران داک ثبت و پس از ارسال آن پرینت کد رهگیری را به آموزش تحویل نماید.

25) ارائه رسید نسخ صحافی شده به اساتید و واحدهای مربوطه، کد رهگیری ارسال پایان نامه و مستندات مربوط به مقالات مستخرج از پایان نامه جهت ثبت نمره نهایی، تسویه حساب و فارغ التحصیلی الزامی است.

تبصره 1) در صورت عدم ارائه مقاله مستخرج می بایست فرم عدم ارائه مقاله تکمیل و در پرونده درج گردد.

26) حداکثر زمان تحویل پایان نامه از اعمال اصلاحات و صحافی و تحویل آن به اساتید نباید بیش از یک ماه طول بکشد.

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group