مشاوره

مشاوره

مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی پیوسته رشته مشاوره

vezart olomمشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی پیوسته رشته مشاوره برگرفته از وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری شورای عالی برنامه ریزی که در جلسه 335 شورای سرپرستان مورخ 1374/7/1 که در ادامه جلسه 414 شورای عالی برنامه ریزی تشکیل شد به تصویب رسید.

 

 

 

 

مقدمه

شرط اساسی زندگی توام با آرامش ، نشاط ، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال ، برخورداری از سلامت بهداشت و امنیت جسمانی ، روانی و اجتماعی است ؛ لکن تغیر و تحولات سریع علمی و تکنولوژی ، تغیر و تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ، پیش آمد های غیر منتظره از قبیل جنگ ، زلزله و بیماری و تصادف ، پیچیدگی ارتباطات اجتماعی و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینه های معیشتی، تحصیلی ، شغلی ، خانوادگی ، تصمیم گیری، ارتباطی ، عاطفی ، روانی ، رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد به وجود آورده است و سلامت و بهداشت و امنیت جسمانی و روانی و اجتماعی آنان را دچار آسیب گردانیده است. برای جلوگیری و حل این مشکل و سازگاری و برخورد موثرو منطقی با موقعیت های گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامت جسمانی ، روانی و اجتماعی افراد جامعه ، متخصصان حرفه ای یاورانه ، به ویژه متخصصان مشاوره می توانند کمک های شایان توجهی ارائه کنند.

 بنابراین در برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ، به خصوص برنامه بیست ساله باید به فراهم ساختن شرایط ، وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفه های یاورانه از جمله مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجا که موفقیت و کارایی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان ، در گرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفه های یاورانه است. برنامه دوره کارشناسی مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیت های گوناگون با استفاده از همکاری صاحبنظران با تجربه این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است.

 

هدف

این رشته با هدف کمک به مردم در سطح پیشگیری از معضلات رفتاری و رشد استعداد های فکری آدمی در مقطع کارشناسی راه اندازی شده است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام ، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه که بتوانند امر راهنمایی و مشاوره را در مدارس ، هسته های مشاوره آموزش و پرورش ، مراکز تربیت معلم ، دانشسرا ها ، دانشگاه ها ، مراکز نظامی (هوایی، دریایی و زمینی سپاه،ارتش و نیروی انتظامی)،صنعتی،قضایی،زندان ها،بیمارستان ها ف کمیته امداد امام(ره)،هلال احمر و سایر موسسات آموزشی و تربیتی، بنیاد ها و سازمان های دولتی و یا خصوصی عهده دار شوند.

 

pdf

دریافت فایل کامل PDF