مدیریت، علم اداره و هدایت سازمانها به گونهای است که موجب افزایش کارایی، بهرهوری و اثربخشی آنها گردد. دانشی بین رشتهای است که از علوم مختلف مانند جامعهشناسی، روانشناسی و ریاضیات برای بهبود عملکرد سازمانها یاری میجوید. جذابیتها و گرایشهای متنوع رشته مدیریت، توجه فارغالتحصیلان رشتههای دیگر را نیز به خود جلب کرده است.
در واقع مدیریت دانشی بین رشتهای است که از علوم مختلف مانند ریاضیات، جامعهشناسی و روانشناسی برای بهبود عملکرد سازمانها یاری میجوید.
مشاغل متناسب با این رشته عبارتند از:
1- مدیر بازاریابی و فروش شرکتها
2- کارشناس تحول اداری و ارزیابی عملکرد
3- مدیر فناوری اطلاعات و IT
4- مشاور عالی در حوزههای مختلف نظیر کسب و کار
5- کارشناس مسائل مالی و بودجهبندی
6- کارمند بانک و ادارات دولتی
7- کارشناس امور اداری، برنامهریزی، تحلیل بازار و ...
8- تحلیلگر مسائل استراتژیک
9- مدرس گرایشهای رشته مدیریت در دانشگاهها
آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی خصوصا واحدهای مرتبط با بازار مصرف، افزایش مهارت و توانایی در شناخت مسائل مدیریت بازار، جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مشکلات بازارشناسی، توسعه بازار، ارزیابی راهحلهای مختف در مورد هر مسئله و تصمیمگیری و اجرای تصمیمات اتخاذ شده از جمله تواناییهای دانشآموختگان گرایش بازاریابی مدیریت بازرگانی است.
این افراد بایستی با افزایش مهارت در شناخت دقیق متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... که بازار را تحت تاثیر قرار میدهند، ضمن تطبیق سازمان با شرایط مختلف با ایجاد زمینههای لازم و تشویق مجموعه به خودآموزی و رشد فردی و حرفهای، در مسیر رشد سازمان گام بردارند.