چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

روان‌شناسی علمی است که در مورد رفتار انسان‌ها در ارتباط با محیط اطراف خود و تفاوت رفتارها می‌پردازد. هدف اصلی این رشته بررسی وضعیت‌های انسان در مواجهه با موارد مختلفی است که در زندگی برایش پیش می‌آید. روان‌شناسی در واقع علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی انسان است. این علم به بحث‌های مختلف رفتار و فرایندهای روانی مانند ادراک، احساس، شخصیت، هوش، هیجان و انگیزه می‌پردازد. روان‌شناسی رشته‌ای کاربردی است که تمام جنبه‌های زندگی انسان را در بر گرفته و به علت پیچیده‌تر شدن زندگی انسان‌ها، نیاز به حضور این رشته محسوس‌تر شده است.
روان‌شناسان با توجه به گرایش و تخصصشان وظایف مختلفی را بر عهده دارند. به عنوان مثال یک روان‌شناس وظیفه دارد که به مراجعان در حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌ها در موقعیت‌های پراسترس و تنش‌زا کمک نماید. همچنین یک روان‌شناس باید مراجعانی را که در شرایطی سخت مانند نگرانی، اضطراب، افسردگی و بیماری‌های روانی قرار دارند، یاری نماید. از زمینه‌های کاری موجود برای کارشناس روان‌شناسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1- تاسیس کلینیک مشاوره (پس از احراز شرایط لازم و اخذ مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی)
2- استخدام به عنوان کارشناس در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، کانون‌های اصلاح و تربیت و ...
3- معلم و یا مشاور آموزش و پرورش
4- تاسیس مهد کودک (با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی)
5- تاسیس سرای سالمندان (با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی)
6- کارشناس کلینیک‌های مشاوره و روان‌درمانی

روان‌شناسی عمومی یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است که مربوط به شناخت مسائل روان‌شناسی، علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روان‌شناسی در امر آموزش و پرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روان شناسی در مسائل روانی و اجتماعی می‌باشد.
روان‌شناسان عمومی در زمینه آسیب‌شناسی روانی و نظریات بنیادین مرتبط با این آسیب‌ها آموزش دیده و مطالعه می‌کنند. همچنین در تفسیر و اجرای ارزیابی‌ها و تست‌های مختلف آموزش دیده‌اند. این تست‌ها برای تشخیص شرایط یا شناسایی الگوهای تفکر، رفتار یا احساس خاصی طراحی شده‌اند که از آن‌ها می‌توان برای ارزیابی مهارت‌های ذهنی شخصی، نقاط قوت و ضعف شناختی خاص، ویژگی‌های شخصیتی، عملکرد عصبی روانی و ترجیحات و مهارت‌های حرفه‌ای استفاده کرد. روان‌شناسان عمومی می‌توانند به افرادی که در موقعیت‌های سرشار از انواع استرس هستند، از یک بیماری مزمن یا مشکلاتی مانند اعتیاد رنج می‌برند و یا افرادی که با موانعی برای رسیدن به اهداف خود رو به رو هستند کمک  نموده و آنها را در نیل به مسیر صحیح راهنمایی نمایند.
فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی تمامی مباحث نظریه‌های روان‌شناسی نظیر  آسیب‌شناسی پیشرفته، مباحث فیزیولوژی پیشرفته، رشد پیشرفت و ... را کاملا ریشه‌ای مورد مطالعه قرار می‌دهند. از رایج‌ترین انواع روان‌درمانی که روان‌شناسان به صورت فردی یا گروهی ارائه می‌دهند، می‌توان به روان‌درمانی‌های رفتاری، شناختی، انسان‌گرا، میان‌فردی، پویشی و ... اشاره کرد که از مطالب مورد بحث و بررسی در این گرایش می‌باشند.

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group