مدیریت، علم اداره و هدایت سازمانها به گونهای است که موجب افزایش کارایی، بهرهوری و اثربخشی آنها گردد. دانشی بین رشتهای است که از علوم مختلف مانند جامعهشناسی، روانشناسی و ریاضیات برای بهبود عملکرد سازمانها یاری میجوید. جذابیتها و گرایشهای متنوع رشته مدیریت، توجه فارغالتحصیلان رشتههای دیگر را نیز به خود جلب کرده است. در واقع مدیریت دانشی بین رشتهای است که از علوم مختلف مانند ریاضیات، جامعهشناسی و روانشناسی برای بهبود عملکرد سازمانها یاری میجوید.
مشاغل متناسب با این رشته عبارتند از:
1- مدیر بازاریابی و فروش شرکتها
2- کارشناس تحول اداری و ارزیابی عملکرد
3- مدیر فناوری اطلاعات و IT
4- مشاور عالی در حوزههای مختلف نظیر کسب و کار
5- کارشناس مسائل مالی و بودجهبندی
6- کارمند بانک و ادارات دولتی
7- کارشناس امور اداری، برنامهریزی، تحلیل بازار و ...
8- تحلیلگر مسائل استراتژیک
9- مدرس گرایشهای رشته مدیریت در دانشگاهها
هدف این گرایش آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی، افزایش مهارت دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، جمعآوری و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ارزیابی راهحلهای مختلف در مورد هر مسئله و تصمیمگیری و اجرای آنها میباشد. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریههای نوین مدیریت بازرگانی قادر خواهند شد که با پژوهش و تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقتر سازمانها کمک نمایند.
به عبارت دیگر مدیریت استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی، تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی بر فرصتها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت یا سازمان تاکید دارد.