جلسه دفاع با موضوع بخشبندی مشتریان بیمه عمر شرکت بیمه سرمد برحسب مزایای مورد انتظار (مطالعه موردی: استان قم) توسط مریم مطوف دانشجوی مقطع ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک وبا حضور اساتید از جمله دکتر حسین معینی (استاد راهنما) در سالن اجتماعات مهندس رسولی برگزار و پایان نامه مورد ارزیابی قرار گرفت.
چکیده پایان نامه به شرح زیر است:
بخشبندی مشتریان یکی از ضرورتهای کسبوکارهای امروزی از جمله شرکتهای بیمه است و میتواند موجبات موفقیت شرکت را در بازار رقابتی فراهم آورد. بر این اساس هدف تحقیق پیش رو شناسایی مهمترین مزایای مورد انتظار مشتریان از خرید بیمه عمر و بخشبندی مشتریان بیمه عمر شرکت سرمد در استان قم بود. تحقیق از نوع آمیخته بود که مرحله کیفی آن با روش تحلیل تم انجام شد. با انجام مصاحبههای کیفی با 12 خبره علمی اجرایی بیمه، معیار اشباع نظری حاصل شد. یافتههای کیفی نشان داد مزایای مورد انتظار مشتریان از بیمه عمر در پنج تم اصلی، 15 تم فرعی و 35 کد قابل دستیابی است. تمهای اصلی شامل مزایای مالی، تعهدات اصلی، پوششهای جانبی، تغییر شرایط قرارداد و منظر مشتری بودند. با محاسبه ضریب قابلیت اعتماد کدگذاریها که 70/90 به دست آمد، یافتههای کیفی تائید شد.
جامعه آماری مرحله کمی کلیه مشتریان بیمه عمر شرکت سرمد در سال 1397 به تعداد 320 نفر بودند که بهصورت تصادفی سیستماتیک 175 نفر از آنان انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه مبتنی بر یافتههای کیفی بود که روایی محتوایی آن به تائید 8 خبره رسید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 813/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل 142 پرسشنامه برگشتی با تحلیل عاملی تائیدی مؤلفههای مدل مزایای مورد انتظار را مورد تائید قرار داد و با تحلیل خوشهای مشتریان بیمه عمر شرکت سرمد به دو خوشه مشتریان واقعی و سوداگران تقسیم شدند. با بررسی میانگین مؤلفههای مزایای مورد انتظار در هر خوشه ویژگیهای هر بخش از مشتریان بیان شد، همچنین فراوانی مشتریان واقعی 85/90 و سوداگران 15/9 درصد بود.
واژگان کلیدی: بیمه عمر، مزایای مورد انتظار، خوشهبندی.