به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع شناسایی مولفه های فرهنگی موثر بر تمایل به ایجاد کسب و کارهای تولیدی توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته مدیریت کسب و کار گرایش رفتارسازمانی و منابع انسانی جناب آقای محمد رشیدی داراب برگزار شد؛ در این جلسه دکتر حسن زارعی متین و دکتر جعفر رحمانی به عنوان اساتید راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
هدف اصلی تحقیق شناسایی مؤلفه های فرهنگی مؤثر در جامعه برای رشد تولید و کسب کارهای تولید محور و تبیین و بکارگیری اثر بخش آن در افزایش گرایش مردم به کسب و کارهای تولیدی است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده های توصیفی- تحلیلی می باشد. بنابراین این پژوهش بر مبنای نوع داده در زمره تحقیقات کیفی و بر اساس نتیجه در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. جمع آوری دادهها و اطلاعات در این تحقیق بر مبنای روش پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی می باشد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق، از روش كتابخانه ای استفاده شده است. در این شیوه محقق با انجام مطالعات اولیه پیرامون موضوع تحقیق به تدوین مبانی نظری تحقیق پرداخته می شود. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل فیش برداری و مصاحبه با 25 نفر از صاحبان کسب و کارهای تولیدی است. در این مصاحبه هشت عامل نوآوری، وجدان کاری، انگیزه، ترجیح کالای ایرانی، قانون مندی، انعطاف پذیری، هدف مندی و انضباط به عنوان مهم ترین مؤلفه های فرهنگی مؤثر بر کسب و کار تولیدی معرفی گردید و مصاحبه شوندگان عواملی مثل عدم برداشت سلیقه ای از قوانین و مقررات، تشویق و فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای ایرانی، ثبات قوانین و تسهیل در رویه های مربوط به توسعه کسب و کارها، سیاست گذاری در زمینه تولید محصولات باکیفیت و استاندارد و مبارزه با کالاهای تقلبی و قاچاق، برنامه ریزی برای آموزش و ارتقای مهارت های فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی، حمایت مالی و معنوی از کسب و کارهای خانگی و دانش بنیان، زمینه سازی برای رقابت عادلانه بین کسب و کارهای تولیدی و شرکت های بزرگ برای ارائه و معرفی محصولات و رویه های منصفانه و عادلانه در ممیزی و دریافت مالیات را به عنوان راهکارهای تقویت فرهنگ کسب و کار معرفی نمودند.