به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ارائه الگوی ساختاری سرسختی روانشناختی بر مبنای سبک های دلبستگی با تاکید بر نقش میانجی امید در دانشجویان دختر موسسه آموزش عالی طلوع مهر توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته روانشناسی عمومی سرکار خانم فاطمه حاجی علیان برگزار شد؛ در این جلسه دکتر مبین صالحی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین برازش مدل ساختاری ارتباط بین سبکهای دلبستگی با سرسختی روانشناختی با میانجی گری امید در دانشجویان استان قم است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش ، 209 نفر از دانشجویان شهر قم بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سرسختی روانشناختی کوباسا(1982)، پرسشنامه سبکهای دلبستگی کولینز و رید و پرسشنامه امید اسنایدر استفاده شد. یافته های پژوهش ، از طریق نرمافزار SPSS 22 و AMOS 22 و روش مدلیابی معادلات ساختاری بدست آمدند. یافتهها تایید کرد که مدل ساختاری ارتباط بین سبک های دلبستگی با سرسختی روانشناختی با میانجیگری امید در دانشجویان قم از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین یافته ها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن به طور مستقیم با امیدواری رابطه مثبت و معنادار دارد،همچنین باسرسختی روانشناختی بهواسطه ی امید رابطه مثبت دارد. همچنین تایید شد که سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی با امیدواری و همچنین با سرسختی روانشناختی ،بهواسطه امید رابطه منفی دارد. به این معنا که سبک دلبستگی اجتنابی باعث کاهش امید و در نتیجه کاهش سرسختی روانشناختی میشود. به علاوه یافتهها موید وجود رابطه منفی و معنادار بین سبک دلبستگی ناایمن دوسو گرا با امید و بهواسطه ی امید با سرسختی روانشناختی بود. به این معنا که سبک دلبستگی ناایمن دوسو گرا باعث کاهش امید و در نتیجه کاهش سرسختی روانشناختی میشود. بنابراین در این پژوهش نقش بسیار مهم سبک دلبستگی و اثرات آن در زندگی فردی و اجتماعی، که در اینجا تنها به دو متغیر امید و سرسختی روانشناختی پرداخته شد،تایید شد.