سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

رشته مدیریت از جمله رشته‌های پرطرفدار در کشور به شمار می‌رود و وجود بازار کار مناسب و تنوع گرایش‌ها باعث شده همواره خیل عظیمی از دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته باشند.

مدیریت‌ بازرگانی، مدیریت‌ صنعتی، مدیریت‌ دولتی، مدیریت سازمانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت‌ گردشگری، مدیریت‌ بیمه، مدیریت‌ بیمه‌ اکو، مدیریت استراتژیک، مدیریت بانکداری، مدیریت‌ امور گمرکی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، مدیریت کسب و کار، مدیریت اجرایی، مدیریت کارآفرینی و مدیریت منابع انسانی از جمله گرایش‌های رشته مدیریت است.

دانشگاه طلوع مهر قم برای پاسخگویی به نیاز و تقاضای دانشجویان گرایش‌های مختلف رشته مدیریت را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه کرده و با استفاده از اساتید برجسته بستری بسیار مناسب برای تحصیل دانشجویان در این دانشگاه فراهم کرده است.

دکتر محمدحسین باقری فرد عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه رشته مدیریت علم بین ای رشته است و این رشته وامدار دیگر رشته‌های علوم انسانی مانند جامه شناسی روانشناسی اقتصاد و علوم سیاسی و حتی مهندسی است، بیان کرد: کسی که می‌خواهد مدیریت یک مجموعه یا سازمان را بر عهده بگیرد در جمع انسانی کار می‌کند و انسان دارای ابعاد مختلفی است.

https://isic.ir/wp-content/uploads/2021/04/Management-Main.jpg

 

تشریح وظایف علم مدیریت

وی با بیان اینکه مدیریت شامل 5 وظیفه برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و رهبری و کنترل و نظارت است افزود: هر مدیر در هر سطحی باید به انجام این پنج وظیفه اهتمام داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر گفت: ورود به رشته مدیریت پیش‌نیاز خاص و مشخصی ندارد و دانشجویی که قصد تحصیل در این رشته را دارد باید به این موضوع علاقه داشته باشد تا بتواند در حوزه‌های مختلف آشنایی لازم را کسب کند.

وی با بیان اینکه تحصیل در مقاطع بالاتر برای فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت نسبت رشته‌های دیگر آسان‌تر بوده و وجود متقاضیان زیاد برای تحصیل در این رشته نشان‌دهنده این مسئله است، افزود: دانشجویان می‌توانند برای ادامه تحصیل در گرایش‌های مختلف انتخاب‌های گسترده‌ای داشته باشد و با توجه به ماهیت بین‌رشته‌ای بازار کار به نسبتاً خوبی نسبت به دیگر رشته‌ها وجود دارد.

دکتر باقری فرد با اشاره به اینکه دانش‌آموخته رشته مدیریت توانایی کار با جمع انسانی را پیدا می‌کند، گفت: سازمان به معنای جمع انسان‌هایی است که برای رسیدن به یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند و هر سازمان اعم از فنی، خدماتی، فرهنگی، اقتصادی و... در بخش‌های خود نیازمند کسانی است که تحصیل‌کرده ‌رشته‌های مدیریت باشند.

وی با بیان اینکه در خصوص گرایش‌های رشته مدیریت علاقه شخصی اهمیت زیادی دارد اضافه کرد: در بخش‌های دولتی برای گرایش‌های مدیریت دولتی و مدیریت منابع انسانی بیشترین تقاضا وجود دارد.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه در بخش خصوصی گرایش‌های مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی، مدیریت رفتار سازمانی و... مورد اقبال خوبی است، اضافه کرد: آینده شغلی رشته مدیریت با توجه به ماهیت خاص این رشته و توانایی و مهارت‌هایی که دانشجویان به دست می‌آورند از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه طلوع مهر مأموریت و رسالت خود را در تربیت دانشجویان رشته مدیریت ایفای نقش در پیشرفت و ارتقاء سطح مدیریت در کشور می‌داند، گفت: در این دانشگاه به لحاظ مسائل اقتصادی و شهریه تعامل خوبی با دانشجویان صورت می‌گیرد و ساعات برگزاری کلاس‌ها و زمان‌بندی امتحانات بیشترین تناسب را با فعالیت کارمندی دارد.

باقری فرد گفت: همچنین اساتید این دانشگاه به ویژه در رشته مدیریت در بازار کار حضور داشته و از نزدیک مباحث تئوری ارائه شده را تجربه می‌کنند و مباحث به صورت عملیاتی و کارگاهی به دانشجویان منتقل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت هنر کارکردن با دیگران و به وسیله دیگران در جهت تحقق یک هدف معین است خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند داشتن توانمندی‌ها و دانش در ابعاد مختلف بوده و مباحث ارائه شده به دانشجویان در مسیر تحقق این موضوع است.

 

نیاز روزافزون به فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت

دکتر سیدمحمدرضا سبحانی پور عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر نیز با بیان اینکه ماهیت رشته مدیریت از رشته‌هایی که است که در علوم اجتماعی می‌تواند به راهبری بهتر روابط اجتماعی کمک کند، بیان کرد: در دروس این رشته در گرایش‌های مختلف، جوانب متفاوتی که در راهبری انسان و محیط پیرامون و اجتماع می‌تواند کمک کننده باشد مورد توجه قرار گرفته و علم مدیریت زیربنای بسیاری از علوم می‌تواند محسوب شود.

وی با بیان اینکه در مقطع کارشناسی در گرایش‌های دولتی، صنعتی و بازرگانی نوع نگاه متفاوت است بیان کرد: برای دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های خاص و در مقطع دکتری گرایش‌های تخصصی بسیاری وجود دارد و بستر مناسبی برای ادامه تحصیل دانشجویان فراهم است.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد نگاه به مدیریت بسیار تخصصی‌تر است گفت: به طور مثال منابع انسانی، رفتار سازمانی، تکنولوژی اطلاعات، ساختار و تشکیلات و... از گرایش‌هایی است هر کدام نگاه و دیدگاه تخصصی به دانشجو می‌دهد.

وی در خصوص آینده شغلی رشته‌های علم مدیریت اظهار کرد: با توجه به اینکه در آینده ابهامات روابط انسانی بیشتر می‌شود توانمندی‌هایی که باید افراد پیدا کنند تا بتوانند بر چالش‌های محیط پیرامونی غلبه کنند باید گسترش یابد و از همین رو نیاز به این رشته روز افزون خواهد بود.

 

تقویت مهارت‌های دانشجویان در دانشگاه طلوع مهر

سبحانی پور با اشاره به اینکه دانشگاه طلوع مهر در ارائه رشته‌ها به دانشجویان صرفاً نگاه آکادمیک نداشته و کاربردی بودن  رشته‌ها نیز مورد توجه قرار دارد، گفت: در این دانشگاه فقط صرفاً ارائه مدرک بسنده نشده و تقویت مهارت‌های دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه طلوع مهر نسبت به استفاده از اساتید مجرب و برجسته اهتمام دارد، افزود: اساتید این دانشگاه به ویژه در رشته مدیریت علاوه بر مهارت‌های علمی لازم، دارای مهارت‌های کاربردی و تجربی نیز هستند و سابقه خوبی در اجرایی کردن مهارت‌های مدیریتی دارند.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با تأکید بر برگزاری دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های جانبی برای دانشجویان رشته مدیریت ادامه داد: در این دانشگاه در خصوص زمان‌بندی کلاس‌ها شرایط دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد که کمتر دانشگاهی نسبت به این مؤلفه توجه دارد.

وی با اشاره به اینکه بستر لازم برای رشد دانشجویان رشته مدیریت در دانشگاه طلوع مهر مهیا شده است، اضافه کرد: گرایش‌های مختلف رشته مدیریت بازار کار خوبی دارند و این رشته جاذبه بسیار بیشتری نسبت به سایر رشته‌های علوم انسانی داشته و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در جامعه منشأ اثر باشند.

 

استفاده از اساتید مجرب رشته مدیریت در دانشگاه طلوع مهر

دکتر محمد ولیا بیگدلی عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه رشته مدیریت از رشته‌های جذاب بین علوم انسانی و علوم اجتماعی است، خاطرنشان کرد: دانشجویان این رشته مباحث مختلف مثل حسابداری، روانشناسی و اقتصاد را مطالعه می‌کنند و به خاطر تنوع دروس دانشجویان با حوزه‌های مختلف علوم انسانی آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه در رشته مدیریت دانشجویان یاد می‌گیرند که چگونه سازمان را اداره کرده، هدایت، کنترل و برنامه‌ریزی را آموزش دیده و با مباحث کارآفرینی آشنا می‌شوند، گفت: قدرت رهبری و مدیریت در دانشجویان این رشته بسیار تقویت شده و توانمندی ارزیابی و کنترل نیروهای سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه رشته مدیریت دارای گرایش‌هایی نظیر بازرگانی، مالی، دولتی، کارآفرینی، فناوری اطلاعات و... است، گفت: دانشجویان این رشته می‌توانند در بخش دولتی یا خصوصی فعال شده و همچنین به صورت شخصی اقدام به فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت فقط به دنبال کار در بخش دولتی نبوده و با توجه به توانمندی‌های به دست آمده به صورت شخصی یا برای بخش خصوصی می‌توانند اقدام به فعالیت کنند، افزود: این رشته با توجه به همراهی با مباحث روز جذابیت بسیار بالایی دارد و توانمندی‌های این رشته در زندگی شخصی نیز کاربردهای بسیاری دارد.

دکتر ولیا بیگدلی یادآور شد: البته فارغ‌التحصیلان این رشته نباید توقع داشته باشند که بعد از تحصیل عهده‌دار پست مدیریتی باشند چرا که پست‌های مدیریت در کنار آموزش نیازمند تجربه است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه طلوع مهر با بهره‌گیری از اساتید با تجربه دانشگاه‌های معتبر کشور می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب برای ادامه تحصیل علاقه‌مندان به این رشته باشد.

 

برگزاری کارگاه‌های مهارت افزایی در رشته مدیریت

دکتر فاطمه بهادری عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه رشته مدیریت بسیار پویا، متنوع و چندجانبه است، اظهار کرد: در سرفصل‌های رشته مدیریت عناوین مختلفی گنجانده شده است و دانشجویان مدیریت با مباحث مختلف از جمله مدیریت کارکنان، مسائل حقوقی، مسائل اقتصادی، مباحث مربوط به روانشناسی محیط کار، حسابداری و... در طول دوران تحصیل آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه مطالعه و تحصیل در این رشته برای افرادی که روحیه پویایی دارند بسیار مناسب است چرا که این رشته به خوبی به نیازهای این افراد پاسخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از دانشگاه‌ها دیده شده که فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت زودتر از دیگر فارغ‌التحصیلان کسب و کاری برای خود ایجاد کرده و یا به صورت گروهی اقدام به ایجاد کسب و می‌کنند زیرا افرادی که روحیه پویا و ریسک‌پذیری دارند وارد این رشته می‌شوند و دروسی که در این رشته تدریس می‌شود حس پویایی و تحرک را در دانشجویان تقویت می‌کند.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه درس‌های این رشته به گونه‌ای پیش‌بینی شده است که دانشجویانی که از رشته علوم انسانی وارد این رشته می‌شوند مشکلی برای فهم دروس نخواهند داشت، گفت: در ایران سه گرایش اصلی مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی در اکثر دانشگاه‌ها ارائه شده و گرایش‌های مدیریت هتلداری و مدیریت گردشگری نیز در برخی دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت دولتی قادر به استخدام در تمام ارگان‌های دولتی هستند چرا که درک خوبی از روابط مدیریتی و ساختار در سازمان پیدا کرده‌اند، ادامه داد: در تمام آزمون‌های استخدامی مدیریت دولتی از جمله نیازهای همیشگی است.

بهادری با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان مدیریت بازرگانی قادر به فعالیت در شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی هستند و بسیاری از دانشجویان این رشته نیز خود نسبت به ایجاد کسب و کار اقدام کرده‌اند، گفت: امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری در تمام گرایش‌های رشته مدیریت در ایران وجود دارد و اکثر دانشگاه‌ها گرایش‌های مختلف را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه بنیان‌گذاران علم مدیریت در ایران هنوز در قید حیات هستند و دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه طلوع مهر همواره از رهنمودهای این بزرگواران استفاده می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر بیان کرد: در کنار تدریس سرفصل‌های وزارت علوم برگزاری نشست‌های تخصصی و بازدیدهای میدانی برای دانشجویان مدیریت دانشگاه طلوع مهر موجب شده است که بینش دانشجویان نسبت به مسائل روز کاری بیشتر شده و شناخت بیشتری نسبت به توانمندی‌های خود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت در روابط انسانی، مدیریت مالی، مسائل حقوقی، بازاریابی و... توانمندی‌های لازم را کسب می‌کنند اضافه کرد: در این شرایط با توجه به گسترش بازارها نیاز به فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بیشتر شده و بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت مطلوب است.

بهادری با تأکید بر اینکه دانشگاه طلوع مهر با توجه به شناخت نیاز بازار اقدام به ارائه گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کرده است گفت: یکی از توفیقات دانشگاه طلوع مهر نسبت به دیگر مؤسسات آموزشی استان، بهره‌گیری از اساتید برجسته و فارغ‌التحصیلان برترین دانشگاه‌های کشور است.

وی یادآور شد: همچنین دفتر مهارت افزایی اقدام به برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه دانشجویان بر اساس نیازها کرده و همواره تلاش بر این بوده فارغ‌التحصیلان این دانشگاه با آخرین دستاوردهای علمی آشنا شوند.

 

بازار کار مدیریت مالی داغ است

حسین مروجی استاد گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر نیز با اشاره به ظرفیت‌های مورد نیاز برای ورود به رشته مدیریت گفت: از جمله توانایی‌ها برای ورود به رشته‌های مرتبط با مدیریت علاقمندی به مباحث مربوط به علوم انسانی به عنوان پایه موضوع و توان بکارگیری مفاهیم ریاضی و محاسباتی در ارتباط با مفاهیم مدیریتی به عنوان ابزار تحلیل به منظور تصمیم گیری بهینه است.

وی با بیان اینکه ادامه تحصیل در رشته مدیریت به قدری جذابیت دارد که برخی از دانشکده‌های فنی اقدام به ایجاد رشته‌های مرتبط با مدیریت تحت عناوین مختلف کرده‌اند، گفت: این در حالی است که رشته مدیریت اساسا در علوم انسانی ریشه دارد.

استاد گروه مدیریت دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه از میان گرایش‌های مختلف رشته مدیریت گرایش‌های دولتی، مالی، صنعتی و بازرگانی نسبت به سایر گرایش‌ها مورد توجه بوده است، بیان کرد: گرایش مالی به مباحث تامین و تخصیص بهینه منابع مالی می‌پردازد، گرایش صنعتی به مباحث تولید بهینه و مدیریت کارخانه پرداخته و گرایش بازرگانی مسائل مربوط به فروش و بازاریابی را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی در خصوص بازار کار این رشته نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به توسعه ابزارها، نهادها و بازارهای مالی در ایران بازار کار رشته مدیریت مالی نسبت به سایر گرایش‌های مدیریت رشد بیشتری خواهد داشت.

مروجی اضافه کرد: نیاز بازار کار به متخصصین رشته‌های مدیریت که علاوه بر مفاهیم کلی با جنبه‌های کاربردی این مفاهیم آشنایی دارند در حال افزایش است.

 

دانشجویان از رشته مدیریت چه می‌گویند؟

احسان شریفی از دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه دانشجویان همواره نسبت به دوران بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه دارند، گفت: یکی از مشکلات اکثر دانشجویان که به صورت تئوری دروس را فرامی‌گیرند عدم آشنایی با کاربرد علوم و دروس است.

وی ادامه می‌دهد: در دانشگاه طلوع مهر همواره سعی شده است که نسبت به بُعد مهارت افزایی عملی در کنار آموزش‌های علمی توجه شود و به نظرم یکی از نقاط تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها همین مسئله است.

این دانشجوی رشته مدیریت معتقد است اگر این شیوه تا پایان دوران تحصیل با جدیت دنبال شود قطعاً دانشجویان با سهولت بهتری وارد بازار کار می‌شوند.

زهرا صالح پرور نیز که در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه طلوع مهر در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کند می‌گوید: نگاه به علم مدیریت در دانشگاه طلوع مهر بسیار راهبردی و کاربردی است و همین مسئله موجب شده است که دانشجویان حتی قبل از فارغ‌التحصیلی بتوانند جذب بازار کار شوند.

وی ادامه داد: همچنین برخی از اساتید این دانشگاه نیز در کنار دانش آکادمیک در بعد عملی دارای تجارب بسیار زیادی هستند که این تجارب به خوبی به دانشجویان منتقل می‌شود.

 

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group