سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

رشته تربیت‌بدنی را می‌توان یکی از رشته‌های مرتبط با علوم انسانی شمرد که برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می‌گیرد. رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی می‌تواند مورد علاقه برخی دانش آموزان که از توانائی جسمانی و سابقه ورزشی خوبی برخوردارند، واقع شود و می‌تواند به عنوان یک انتخاب قرار گیرد.

از جمله جاذبه‌های این رشته کلاس‌های علمی و ظهور آن‌ها در کلاس‌های عملی است. هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک‌یار بوده تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه‌ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.



رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نقش مؤثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار است و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است. ضمن اینکه پیشگیری از بروز برخی از ناراحتی‌ها و عوارض جسمی و روحی و کسب سلامتی از دیگر مزایای تحصیل در این رشته به شمار می‌رود.

کاربرد این رشته در همه ابعاد ورزش (قهرمانی ،همگانی و حرفه‌ای) و در امر آموزش‌وپرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار گسترده است و تمام گروه‌های سنی از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی و کهولت را شامل می‌شود .

تعداد کل واحدهای درسی رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی130 واحد درسی است که دروس عمومی شامل 20 واحد درسی، دروس پایه شامل 26 واحد درسی، دروس نظری شامل 38 واحد درسی، دروس عملی شامل 34 واحد درسی و دروس اختیاری آن شامل 12 واحد درسی است.

پیشتازی دانشگاه طلوع مهر در رشته علوم ورزشی

محسن اکبرپور مدیر گروه علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه رشته علوم ورزشی از رشته‌های دارای واحدهای تئوری و عملی است بیان کرد: در بخشی از واحدها دانشجویان رشته‌های ورزشی را به صورت عملی یاد گرفته و در برخی دیگر از واحدها دانشجویان به صورت تئوری با مسائلی نظیر آناتومی، تغذیه، مدیریت ورزشی و... آموزش می‌بینند.

وی با بیان اینکه در بخش واحدهای عملی، رشته‌های تیمی و انفرادی گنجانده شده است، افزود: با توجه به ماهیت رشته علوم ورزشی دانشجویان برای اینکه بتوانند در دروس عملی موفق باشند لازم است که از آمادگی بدنی مطلوبی برخوردار باشند و سلامت بدن یکی از مسائل مهم برای دانشجویان این رشته است.

مدیر گروه علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه دانشجویان این رشته باید پایه‌های علمی لازم را برای ورود به این رشته داشته باشند، گفت: در اکثر شهرهای ایران دانشگاه‌های مختلف اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی امکان ادامه تحصیل در رشته علوم ورزشی وجود دارد و بسترهای خوبی برای ادامه این رشته در مقاطع بالاتر فراهم است.

وی با بیان اینکه در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه طلوع مهر رشته‌های فیزیولوژی ورزشی کاربردی و فیزیولوژی ورزشی با گرایش تغذیه فعال شده است، گفت: همچنین مدیریت بازاریابی ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی از دیگر رشته‌های مرتبط با رشته علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر در مقطع کارشناسی ارشد است.

اکبرپور با بیان اینکه تنها رشته مقطع کارشناسی این رشته گرایش علوم ورزشی است، گفت: دانشگاه طلوع مهر در سطح استان قم در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها رشته‌های بیشتری را در حوزه علوم ورزشی ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقبال خوبی نسبت به این رشته وجود داشته است، بیان کرد: فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی می‌توانند جذب بازار کار شده و در بخش‌های مدیریت ورزشی، مربیگری و... وارد شده و یا جذب دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی یا خصوصی شوند.

مدیر گروه علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه دانشجویان در رشته‌های فیزیولوژی ورزشی و گرایش آسیب‌شناسی با سهولت بیشتری جذب بخش خصوصی می‌شوند، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار به حدود 20 هزار معلم تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش نیاز است و در سال‌های اخیر به ویژه بعد از کرونا مردم به مقوله سلامت و کاهش اضافه وزن اهتمام بیشتری داشته‌اند و با روند کنونی پیش‌بینی می‌شود که در آینده شرایط برای فارغ‌التحصیلان این رشته مطلوب خواهد بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه طلوع مهر با توجه به ماهیت رشته و وجود دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته علوم ورزشی اقدام به راه‌اندازی این رشته کرده است گفت: بالا بودن تعداد متقاضیان برای ورود و تحصیل در رشته علوم ورزشی و کمبود ظرفیت دانشگاه‌های دولتی از جمله دلایل ورود دانشگاه طلوع مهر به رشته‌های علوم ورزشی بوده است.

اکبرپور با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دانشگاه طلوع مهر استفاده از اساتید مجرب و سطح بالاست و این مهم باعث شده کیفیت آموزش در دانشگاه طلوع مهر با دانشگاه‌های دولتی برابری کند، گفت: استقبال دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم ورزشی در دانشگاه طلوع مهر چشمگیر است.

 

بسترهای اشتغال رشته‌های علوم ورزشی چشمگیر است

دکتر حمزه عیسی زاده عضو هیئت‌علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه دروس تخصصی شامل اصول و مبانی تربیت‌بدنی، تاریخ تربیت‌بدنی، تغذیه و ورزش، آسیب‌شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتی و فیزیولوژی ورزشی است، ادامه داد: یادگیری حرکتی، سنجش و اندازه‌گیری در تربیت‌بدنی، بهداشت و ورزش، تربیت‌بدنی در مدارس، مدیریت سازمان‌های ورزشی، مدیریت و طرز اجرای مسابقات، زبان اختصاصی، حرکت‌شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربیت‌بدنی و ورزش معلولین، مقدمات بیومکانیک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربیت‌بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و میدانی، ژیمناستیک ، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز، کشتی و بدمینتون از دیگر دروس تخصصی این رشته به شمار می‌رود.

ویژگی‌های دانشجویان رشته‌های علوم ورزشی

دکتر عیسی زاده با بیان اینکه دانشجویان برای ورود به اين رشته باید از آمادگی جسمانی و حرکتی، سلامت جسمانی و ذهنی مناسب، علاقه‌مندی و روحیه ورزشکاری برخوردار باشند، بیان کرد: فارغ‌التحصیلان رشته تربیت‌بدنی در مقطع کارشناسی می‌توانند بعد از پایان تحصیلات در مدارس و یا مراکز آموزشی مانند سازمان‌های دولتی، فدراسیون‌های ورزشی …و دروس تربیت‌بدنی را تدریس کنند .

وی بیان کرد: همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مربی و مسئول ورزش در وزارت خانه‌ها فعالیت کنند. این افراد می‌توانند در تولید وسایل و لباس‌های ورزشی، مشاور یک طراح باشند و یا در باشگاه‌های ورزشی آزاد فعالیت کنند .

عضو هیئت‌علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر افزود: از جمله موقعیت‌های شغلی دیگر می‌توان به راه‌اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی، مربیگری رشته‌های مختلف، سرپرست تیم‌های ورزشی ، مربی و روان‌شناس تیم‌های باشگاهی، معلم ورزش در مدارس، داوری مسابقات ورزشی، توریسم ورزشی، آنالیزور، استاد دانشگاه، مدیریت سازمان‌های ورزشی و... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان رشته علوم ورزشی برای انتخاب شغل‌های بهتر در رشته تربیت‌بدنی می‌توانند در مقطع‌های کارشناسی ارشد و دکتری به ادامه تحصیل بپردازند.

 

شرایط ویژه دانشگاه طلوع مهر برای قهرمانان

دکتر علی ذاکریان عضو هیئت‌علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه رشته‌های مرتبط با علوم ورزشی جذاب و متنوع است، گفت: با توجه به علاقه دانشجویان در مقطع کارشناسی دروس عملی و رشته‌های ورزشی متنوعی پیش‌بینی شده است در زمینه بازار کار در ارتباط با علوم ورزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بازار کار خوبی وجود دارد.

وی باشگاه‌داری، مربیگری، مدیریت اماکن ورزشی و... را از جمله بسترهای شغلی دانشجویان رشته علوم ورزشی عنوان کرد و گفت: همچنین فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با علوم ورزشی می‌توانند نقش قابل توجهی در موفقیت ورزشکاران داشته باشند.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه در این دانشگاه از اساتید برجسته در دروس تئوری و عملی استفاده شده است گفت: در دانشگاه طلوع مهر برای پذیرش قهرمانان ورزشی، اعضای تیم‌های ملی، ورزشکاران دارای رنکینگ‌های ملی و بین‌المللی شرایط بسیار ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین این دانشگاه در تمام رویدادهای ورزشی و مسابقات قهرمانی کشور حضور فعالی داشته و رتبه‌ها و مقام‌های انفرادی و تیمی متعددی از سوی دانشجویان این دانشگاه کسب شده است.

 

 

رونق رشته‌های مرتبط با علوم ورزشی در کشور

دکتر حمید امینی عضو هیئت‌علمی گروه علوم ورزشی نیز با بیان اینکه رشته علوم ورزشی به دنبال نگاه علمی به بحث ورزش است، بیان کرد: این رشته با داشتن گرایش‌های مختلف از جمله فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و آسیب‌شناسی ورزشی، ورزش را در ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار می‌دهد. اگرچه این موضوع در مورد همه صدق نمی‌کند اما به نظر می‌رسد که افرادی که خود سابقه ورزشی دارند (چه در سطح قهرمانی و چه در سطح همگانی) می‌توانند موفقیت‌های بیشتری را در این رشته به دست آورند.

وی با بیان اینکه امروزه در تمام دنیا، ورزش یکی از موضوعات بسیاری مهمی است که دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... است بیان کرد: در ایران نیز اگرچه با تأخیر ولی ورزش مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل و در آینده‌ای بسیار نزدیک، فارغ‌التحصیلان این رشته با فرصت‌های شغلی مختلفی از جمله مربیگری (چه در ابعاد حرفه‌ای و چه در ابعاد تندرستی)، پژوهش، آموزش و مانند این‌ها مواجه خواهند شد.

عضو هیئت‌علمی گروه علوم ورزشی یادآور شد: موسسه طلوع مهر مخصوصاً در مقطع کارشناسی ارشد، با ارائه گرایش‌های جدید از جمله تغذیه ورزشی و آسیب‌شناسی ورزشی این فرصت را برای اولین بار در شهر قم، در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

 

اقبال روزافزون به رشته‌های علوم ورزشی

محمدکاظم شیبانی از دانشجویان رشته علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر گفت: در دانشگاه طلوع مهر از اساتید مجربی در دروس مرتبط با این رشته استفاده شده است و همین مسئله بر کیفیت روند تحصیل در رشته علوم ورزشی افزوده است.

وی ادامه داد: همچنین در این دانشگاه نسبت به دروس عملی این رشته در کنار دروس تئوری توجه جدی صورت گرفته است چرا که رشته علوم ورزشی عملاً یکی از رشته‌هایی است که نقش دروس عملی در آن کمتر از دروس تئوری نیست.

دانشجوی دانشگاه طلوع مهر یادآور شد: یکی از نکات مثبت در این دانشگاه این است که در رشته علوم ورزشی امکان ادامه تحصیل در گرایش‌های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد نیز وجود دارد.

لیلا زهره وند از دیگر دانشجویان رشته علوم ورزشی دانشگاه طلوع مهر در خصوص وضعیت تحصیل دانشجویان در این دانشگاه گفت: بین دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی گروه علوم ورزشی ارتباط خوبی برقرار است و این ارتباط مطلوب بستر استفاده از تجربیات اساتید را برای دانشجویان به شکل مطلوبی فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پویایی رشته‌های مرتبط با علوم ورزشی، به این مهم در دانشگاه طلوع مهر توجه شده و دائماً می‌بینیم که کیفیت ارائه آموزش‌ها در دروس عملی و تئوری به‌روز می‌شود.

 

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group