جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه ابراهیم آبادی دانشجوی مقطع ارشد رشته آینده پژوهی ظهر پنج شنبه در سالن جلسات این موسسه برگزار شد.

این جلسه با حضور اساتید از جمله دکتر پدرام( استاد راهنما) ، دکتر رحمانی و دکتر جندقی (اساتید داور) برگزار شد و پایان نامه دانشجوی ارشد رشته آینده پژوهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

ابراهیم آبادی در دفاع از پایان نامه گفت: لزوم سازگاری سریع با تغییرات برای موفقیت در جهان امروز بارها مورد تاکید قرار گرفته­ است، اما انعطاف­پذیری برای پاسخ سریع به تهدیدها و فرصتها کافی نیست، چالش اصلی در مدیریت راهبردی، حفظ توازن میان ثبات و انعطاف پذیری است،سناریونویسی یکی از روشهایی است که دامنه­ای از انتخابها را از میان آینده­های بدیل در اختیار تصمیم­گیران قرار می­دهد.

 

وی افزود :  از آنجا که مشکل بنیادین رویکردهای موجود به سناریو آن است که عملکرد­بنیاد نیستند و دستاوردهای مطرح شده مبهم و ناواضح هستند، لذا ضرورت دیدگاهی عملکرد بنیاد در این فرایند احساس می­شود. تفکر طراحی به طور کلی به عنوان یک فرایند تحلیلی و خلاق تعریف می­شود که فرد را در فرصت­هایی برای آزمایش، ایجاد و نمونه­سازی مدل­ها، گرد­آوری بازخورد و طراحی دوباره قرار می­دهد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی جایگاه تفکر طراحی در سناریو نویسی پرداخته­ایم. پس از بررسی مقالات مختلف و استخراج مضامین مشترک روش سناریونویسی و تفکر طراحی توانستیم به درک عمیقتری از هر دو روش و فصل مشترک آنها با یکدیگر برسیم. در کلیت موضوع میتوان روش تفکر طراحی را به عنوان شیوه­ای تکمیلی جهت افزایش خلاقیت در مسیر دستیابی به سناریوهای بهینه مورد استفاده قرار داد.

 

دانشجوی ارشد آینده پژوهی در پایان تصریح کرد : از آنجا که سناریو ها از طریق بررسی آینده­ های بدیل و پیامدهای ممکن، بر تصمیمهای فوری کنونی تاثیرات کوتاه مدت گذاشته و با تغییر و قالب­بندی مجدد الگو های ذهنی، تاثیراتی بلند مدت اعمال می­کنند؛ تفکر طراحی جنبه­های شناخته شده و مبهم وضعیت فعلی را به منظور کشف پارامترهای پنهان و مسیرهای جایگزینی که ممکن است منجر به دستیابی به هدف شوند، شناسایی و بررسی می­کند و از آنجائیکه تفکر طراحی، تکرارشونده است، راه حلهای واسطه نیز نقطه شروع بالقوه مسیرهای جایگزین هستند از جمله تعریف مجدد مسئله اولیه ؛ می­تواند مسیر دستیابی به سناری وهای بهینه را هموارتر و دقیق ­تر سازد.

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group