در مراسمی از کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی رونمایی شد
رونمایی از کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی
به گزارش روابط عمومی طلوع مهر، در مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر بنایی ریاست دانشگاه طلوع مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر و جمعی از پژوهشگران، از کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی رونمایی شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بعنوان پیشنهادی به مؤلف و تهیه کنندگان کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی گفت: آیندهپژوهی انقلاب اسلامی باید انضمامی و مصداقی باشد. اگر این ملاحظات و ایدههایی که راجع به آیندهپژوهی انقلاب اسلامی مطرح کرده اید، در یک حوزه مصداقی کار شود خیلی راهگشا هست. یعنی میگویید ما مطالب دانشی و هنجاری آن را تولید کردیم؛ این هم یک نمونه و مصداقی از آن. اگر اینطور شود برای دیگران درعرصههای مختلف خیلی راه وافق باز میشود و به این وسیله تلاش علمی شما نشر وگسترش عینی پیدا میکند.
مراسم رونمایی از کتاب «آیندهپژوهی انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با حضور جمعی از اندیشمندان حوزوی، استادان دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین بنایی، رئیس دانشگاه طلوع مهر در این دانشگاه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی با تشکر از تدوین کنندگان «کتاب آیندهپژوهی انقلاب اسلامی» گفت: ما در داوری انقلاب اسلامی یا ایران معاصر با سه رویکرد مواجه هستیم: رویکرد اول رویکرد جزئینگری هست. توجه به جزییات و داوری براساس آن میتواند نتیجه مثبت یا منفی داشته باشد. در این سه رویکرد کاری به نتیجه ندارم، چون ممکن است داوریها متفاوت باشد. بعضی در رابطه با انقلاب، نظام ، ایران معاصرودررابطه با اوضاع کلان کشور جزئینگر هستند. این نگاه جزئینگری در ساحت افراد جامعه، مسئولین و کارگزاران نمود دارد. بعضیها موفقیتهای موردی را نگاه میکنند و موردی داوری میکنند، بعضیها مصادیق ناکامی را میبینند و کل کشور و نظام را براساس آن، مورد داوری قرار میدهند.
وی بیان کرد: در بستر کارگزاری و حکمرانی نظام هم این مسئله هست؛ یعنی بعضیها چه در اداره خودشان چه در مسائل خودشان جزیینگر هستند. وقت مدیریت و همت خودشان را صرف حل موارد جزیی و موردی میکنند و به این فکر میکنند که چطور از این مشکلات عبور کنند حتی به فکر تطبیق این مسئله برای حل مشکلات نیستند روزمرگی را دنبال میکنند .
رئیس دفتر تبلغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: رویکرد دوم کلاننگر و روندگرا است. کلان نگاه می کنند، مبنای داوری و قضاوت را در یک افق بالاتری دنبال میکنند. کلیّت نظام و کشوررا مبنای داوری و قضاوت قرار میدهند. البته چارچوب مرجع و معیار و شاخص این داوری کلان خیلی مهم است؛ بعضیها مولفههای سختافزاری را مبنای قضاوت خود قرار میدهند به مقولات امنیت، قدرت نظامی و هژمونی منطقهای توجه میکنند، دال مرکزی خود را براساس مولفههای سخت قدرت قرار میدهند. ازاین منظر میگویند ما خیلی پیشرفت کردیم و باید در مولفههای امنیت، قدرت نظامی و قدرت بازدارندگی نسبت به دشمن و در هژمونی منطقهای جلو برویم.
حجتالاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: عکس آن ممکن است عدهای چارچوب و مرجع دیگری را انتخاب کنند، مثلاً مسئله اقتصاد یا رفاه فردی را مدنظر و مبنای قضاوت قرار دهند. بررسی وضعیت اقتصادی کشور ما را با کشورهای دیگر مقایسه کنند یا جایگاه سیاسی ایران در نظام بینالملل و روابط با غرب را مورد ارزیابی قرار دهند و به داوری منفی برسند؛ بعد بگویند ما ضعف و عقبماندگی داریم.
وی بیان کرد: رویکرد سوم، رویکرد «گفتمانمحور» است. دراین رویکرد، گفتمان انقلاب اسلامی شاخص، مبنا و چارچوب داوری می شود نسبت به کشور، نظام، انقلاب اسلامی و ایران معاصر؛ یعنی اینکه این گفتمان چقدر مورد اهتمام است، چه جایگاهی دارد و چه اتفاقی راجع به انقلاب اسلامی رخ داده است. فرق این رویکرد با رویکرد دوم این است که با اذعان به اینکه مولفههای اقتدارملی و مولفههای سخت قدرت خیلی مهم است، اما امور نرمافزارانه هم اهمیت بالایی دارد که این امور دردل گفتمان انقلاب اسلامی قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی اظهارداشت: بنده معتقد هستم بزرگترین دستاورد انقلاب ملت ایران، «قدرت معنایی» آن است. این قدرت معنایی همان «گفتمان انقلاب اسلامی» است؛ یعنی آن امور و ارزشهایی که به خاطر آن انقلاب شد، خواست پیشقراولان انقلاب و خواست معلمان انقلاب بود که در صدر آن امام خمینی(ره) بود و خواست شاگردان صدیق امام راحل بود. این گفتمان مولفههایی دارد؛ اصلیترین آنها توحید و خداباوری است واهتمام به شریعت و ارزشهای اسلامی، استقلال، آزادی، کرامت انسانی، عدالت و اموری از این دست را شامل میشود؛ همان چیزهایی که افق آینده انقلاب، براساس آن ترسیم شده است.
وی افزود: اهتمام به گفتمان انقلاب اسلامی این است که میتواند نگاه تمدنساز را شکل دهد. اگر ما پارادیم اول یعنی نگاه جزیینگری را داشته باشیم، اصلا نمیتوانیم دم از تمدن بزنیم. اگر پارادایم دوم را داشته باشیم فقط و فقط به مولفههای اقتدارملی؛ آن هم مولفههای سخت اقتدار ملی نگاه کنیم، این یک نگاه بسیار محدودی به حکمرانی و کشورداری است. اما اگرهمت ونگاه به گفتمان انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار دادیم، آن وقت میتوانیم از الگوی انقلاب اسلامی پیشرفت و تمدن اسلامی سخن بگوییم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تمدن در جایی شکل میگیرد که زمینههای فرهنگی آن باشد،جایی که پویش مردمی واستفاده حداکثری از ظرفیتهای مردمی باشد. پیشرانهای تمدن و بار اصلی تمدن به دوش جامعه، مردم، فرهیختگان ونخبگان است. این آرمان منقح روشن را گفتمان انقلاب اسلامی تأمین میکند. آن افق آیندهای که ما میتوانیم در یک پویش تمدنی به دنبال آن باشیم، عناصر معنایی گفتمان انقلاب اسلامی هستند.اگر رهبری بر الگوی اسلامی پیشرفت تاکید میکنند، چون این الگو معنویتگرا و عدالتمحور است. عدالت در تامین افق پیشرفت نقش اساسی دارد.
وی افزود: تمدن با مولفههای سخت قدرت ایجاد نمیشود. در تمدن قدرت نرم و نرمافزارانه آن خیلی کارکرد دارد. دراین مطالعات اسلامی، به گفتمان انقلاب اسلامی نقش محوری داده شود و احیا شود. به عدالت، کرامت انسانی و مردم سالاری اهمیت داده شود. به اسم اسلامیت و جمهوریت، مردم سالاری ذبح نشود. به اسم مولفههای سخت، قدرت مردم در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست به کنار زده نشوند. امروز یک بلیّه که در جمهوری اسلامی داریم در بیانیه رهبری هم بود، وضعیت اقتصادی است و این به خاطر کجراههای هست که از ابتدای انقلاب بنا گذاشته شد و آن کاهش نقش مردم در اقتصاد و رفتن به سمت اقتصاد دولتی است.
دکتر واعظی افزود: یکی از خطاهای ما این است که ما بین حکمرانی و حاکمیت خبط کردیم. حکمرانی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک وجه آن حاکمیتی هست، یعنی نقش آفرینی دستگاهها دولتی و حاکمیتی، وجه دیگر آن بخش غیر رسمی یعنی به خود مردم باز میگردد یعنی به گروههای اجتماعی و گروههای مردمی باز میگردد. اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد. در ادبیات امام راحل و پیش قراولان انقلاب تاکید بر مردم بود و این خیلی مهم است این اساس و پایه گفتمان انقلاب اسلامی است.
وی درخصوص کتاب آیندهپژوهی انقلاب اسلامی افزود:آیندهنگری در دین ما تاکید شده است و نوظهور نیست آیندهنگری باعث امیدآفرینی میشود، اما آیندهپژوهی بدیع و نوظهور است. باید آیندهپژوهی درست فهم شود،آیندهپژوهی یک کار علمی است که ابعاد مختلفی دارد سه بعد اصلی دارد: یکی روندپژوهی است یعنی شما با مطالعات دقیق و وضعیتشناسانه میبینید که وضعیت چگونه است مثلا وضعیت دانشگاهها این است، وضعیت مهاجرت نخبگان این است، وضعیت برخورد بودجهای با نظام آموزشی کشور این است، وضع معلمان و آموزش و پرورش چگونه است و براساس روندشناسی می شود برای آینده حدسهایی زد و احتمال منفی یا مثبت را بیان کرد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه بیان کرد: آیندهپژوهی به ما قدرت جامعهپردازی میدهد، قدرت تصرف در روندها میدهد تا بتوانیم روندها را اصلاح کنیم و آیندههای محتمل خوب را دنبال کنیم. اینگونه دانش مسبوق به سابقه نبوده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان بعنوان پیشنهادی به مولف و تهیه کنندگان کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی گفت: آیندهپژوهی انقلاب اسلامی باید انضمامی و مصداقی باشد. اگراین ملاحظات و ایدههایی که راجع به آیندهپژوهی انقلاب اسلامی مطرح کردید، در یک حوزه مصداقی کار شود، خیلی راهگشا هست. یعنی میگویید ما مطالب دانشی و هنجاری آن را تولید کردیم؛ این هم یک نمونه و مصداقی از آن. اگر اینطور شود برای دیگران درعرصههای مختلف خیلی راه وافق باز میشود و به این وسیله تلاش علمی شما نشر و گسترش عینی پیدا میکند.
در پایان باحضور حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا، مولف «کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی»، از این کتاب رونمایی شد .
۱. آسیبشناسی جریان اصولگرایی،
۲. راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم،
۳. درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی،
۴. تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
۵. نظریه فرایندی انقلاب اسلامی،
۶. بنیادهای انقلاب اسلامی
۷. و کتاب آیندهپژوهی انقلاب اسلامی که در این نشست رونمایی میشود.
۱. ارائه الگوی قابل فهم وعملیاتی و کارآمد و بروز از نسخه اصیل و بیبدیل انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) که گفتمان انقلاب اسلامی را در تمامی ساحتهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پوشش دهد.
۲. ارتقاء بخشیدن به اقتدارملی و مشروعیت و مقبولیت نظام، با حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی و هویت ملی و تکیه برجذب حداکثری، اعتدال و عقلانیت.
۳. شناسایی راههای مشارکت حداکثری و تقویت سرمایه اجتماعی و ایجاد امید و اطمینان.
۴. هوشیارسازی همگان به مسئولیتشان در قبال آینده انقلاب اسلامی، با التزام به قانون و قانونگرایی و انعطاف شایسته در بکارگیری ازظرفیتهای نخبگان در کشور.وی تصریح کرد: ما باید ببینم انقلاب اسلامی درچه جایگاهی قرار دارد و مسئولیت ما در قبال توسعه و تحکیم انقلاب چیست؟ چگونه این انقلاب را بر اساس آرمانهای امام و رهبری و شهدا به انقلاب حضرت مهدی (عج الله) متصل کنیم؟ چگونه موانع پیش روی این انقلاب که میراث خون شهداست را برطرف سازیم ومقتضیات وعوامل ایجابی انرا مهیا سازیم؟حجت الاسلام بنایی در پایان گفت: زمانی جانبولتن مشاور امنیت ملی امریکا گفته بود انقلاب اسلامی ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید. ما در پاسخ وی مباحث راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم را تدوین و منتشر کردیم وهم اكنون در حالی که دراواسط دهه پنجم انقلاب به سر میبریم، از کتاب «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» رونمایی میکنیم تا دشمنان بدانند برای حفظ و حراست ازآینده انقلاب برنامه داریم و به لطف خداوند این انقلاب براساس آرمانهای امام و رهبری به راه پر شکوه خود ادامه خواهد داد.
درادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر و مؤلف کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی ضمن تسلیت اربعین حسینی و سالروز شهادت دولتمردان شهیدان باهنر و رجایی گفت: آینده پژوهی از جمله دانشهایی مهم و ضروری است که انقلاب اسلامی به آن نیاز دارد.
وی افزود: ما در مقوله آینده پژوهی انقلاب اسلامی با سه چالش جدی مواجه هستیم: یک چالش میان علم و فنآوری و رویکرد نظری و معرفتی با رویکرد انضمامی که چون درباره هر دو تا با مشکل فقدان یا کمبود ادبیات نظری مواجه هستیم. همزمانی تولید ادبیات با کاربست آن در مورد انقلاب کار دشواری است. باید ابتدا مقوله آینده پژوهی اسلامی تحقیق و تبیین شود سپس بر اساس آن مصداق انقلاب اسلامی بررسی شود. بخش اول از سنخ تولید معرفت است و بخش دوم از سنخ معماری و مهندسی است.
استادمهاجرنیا افزود: چالش دوم در این سنخ، مطالعه میان آرمانهای انقلاب اسلامی با آیندههای عینی انقلاب اسلامی است. نوع مطالعه ما چون بیشتر صبغه معرفتی دارد ما به ناچار از طریق مطلوبیت گزینی آینده از چالش عبور کردیم اما جا دارد کسانی با نگاه انضمامی و برنامه ریزی کلان بررسی کنند و ببینند آیا آینده انقلاب اسلامی با آرمان تمدن نوین اسلامی با طلوع خورشید ولایت عظمی پیوند برقرار میکند یا زاویه دارد اهمیت مدیریت و برنامههای توسعه و چشم اندازهای آینده در این چالش میان آرمان و واقعیت خود را نشان میدهند.
وی افزود: سومین چالش بسیار مهم فراروی این سنخ، تحقیق میان روندهای موجود با سریزهای آینده آنها است. آینده انقلاب اسلامی ادامه همین روندها و تحث تأثر رویدهای آینده است. اگر شاخصها در روندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی اقتصادی امروز مثبت نباشد، نباید توهم ایجاد شود که ما به سمت آینده بهتر پیش میرویم. آینده در همین امروزساخته میشود. امروز ما قادر به ساختن هستیم و آیندۀ هیچ موضوعی، قطعی نیست. همه چیز احتمالی است. شاید به همین دلیل سنخ چنین مطالعهای به سمت غلبه ابعاد نظری کشیده میشود.
رییس اندیشکده انقلاب اسلامی افزود: کتاب آینده پژوهی در ۴ فصل تنظیم شده است. فصل اول در هشت گفتار به ادبیات آینده پژوهی اسلامی پرداخته است، فصل دوم هم ماهیت آینده مطلوب انقلاب اسلامی را در هشت گفتار بررسی کرده است و درفصل سوم پیش فرضهای آینده مطلوب انقلاب اسلامی در سه گفتار بررسی شده است و فصل چهارم متصدی بیان روندهای آینده مطلوب انقلاب اسلامی در قالب سه گفتار است.
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر و مؤلف کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی ضمن تسلیت اربعین حسینی و سالروز شهادت دولتمردان شهیدان باهنر و رجایی گفت: آینده پژوهی از جمله دانشهایی مهم و ضروری است که انقلاب اسلامی به آن نیاز دارد.
وی افزود: ما در مقوله آینده پژوهی انقلاب اسلامی با سه چالش جدی مواجه هستیم: یک چالش میان علم و فنآوری و رویکرد نظری و معرفتی با رویکرد انضمامی که چون درباره هر دو تا با مشکل فقدان یا کمبود ادبیات نظری مواجه هستیم. همزمانی تولید ادبیات با کاربست آن در مورد انقلاب کار دشواری است. باید ابتدا مقوله آینده پژوهی اسلامی تحقیق و تبیین شود سپس بر اساس آن مصداق انقلاب اسلامی بررسی شود. بخش اول از سنخ تولید معرفت است و بخش دوم از سنخ معماری و مهندسی است.
استادمهاجرنیا افزود: چالش دوم در این سنخ، مطالعه میان آرمانهای انقلاب اسلامی با آیندههای عینی انقلاب اسلامی است. نوع مطالعه ما چون بیشتر صبغه معرفتی دارد ما به ناچار از طریق مطلوبیت گزینی آینده از چالش عبور کردیم اما جا دارد کسانی با نگاه انضمامی و برنامه ریزی کلان بررسی کنند و ببینند آیا آینده انقلاب اسلامی با آرمان تمدن نوین اسلامی با طلوع خورشید ولایت عظمی پیوند برقرار میکند یا زاویه دارد اهمیت مدیریت و برنامههای توسعه و چشم اندازهای آینده در این چالش میان آرمان و واقعیت خود را نشان میدهند.
وی افزود: سومین چالش بسیار مهم فراروی این سنخ، تحقیق میان روندهای موجود با سریزهای آینده آنها است. آینده انقلاب اسلامی ادامه همین روندها و تحث تأثر رویدهای آینده است. اگر شاخصها در روندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی اقتصادی امروز مثبت نباشد، نباید توهم ایجاد شود که ما به سمت آینده بهتر پیش میرویم. آینده در همین امروزساخته میشود. امروز ما قادر به ساختن هستیم و آیندۀ هیچ موضوعی، قطعی نیست. همه چیز احتمالی است. شاید به همین دلیل سنخ چنین مطالعهای به سمت غلبه ابعاد نظری کشیده میشود.
رییس اندیشکده انقلاب اسلامی افزود: کتاب آینده پژوهی در ۴ فصل تنظیم شده است. فصل اول در هشت گفتار به ادبیات آینده پژوهی اسلامی پرداخته است، فصل دوم هم ماهیت آینده مطلوب انقلاب اسلامی را در هشت گفتار بررسی کرده است و درفصل سوم پیش فرضهای آینده مطلوب انقلاب اسلامی در سه گفتار بررسی شده است و فصل چهارم متصدی بیان روندهای آینده مطلوب انقلاب اسلامی در قالب سه گفتار است.
در توضیح کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی آمده است:
تحقیق حاضر، رویکرد معرفتیای است که بر پایه فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، میل به اقامت در بومزاد آن دارد. اقتضای ارادت و اقبال، معاونت در تبیین ادبیات آیندهپژوهی در ساحت انقلاب اسلامی بود تا خواننده را آماده همروی در فهم چهار عرصه "مبادی و مبانی"، "نظامات و ساختارها"، "علل و عوامل" و "اهداف و غایات" آن در ساحت آینده انقلاب نماید و در سرانجام پژوهش "انگارههای" آیندهنگری و آیندهپژوهی اسلامی، دغدغهها و دلبستگیهایش را در مسیر روندهای معطوف به چشمانداز آینده انقلاب اسلامی عرضه نمود تا گام آغازین تولید و توسعه دانش« آینده پژوهی اسلامی» را فراروی پژوهشگران این حوزه قرار دهد.