دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

جهش تولید بدون مشارکت جدی و حقیقی مردم محقق نخواهد شد

رئیس دانشگاه طلوع مهر گفت: جهش تولید بدون مشارکت جدی و حقیقی مردم محقق نخواهد شد و تحقق این ایده صرفاً از مسیر مشارکت همه جانبه آحاد ملت و دستگاه‌های مسئول میسر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی، رئیس دانشگاه طلوع مهر، در نشست مشترک رؤسای دانشگاه‌ها با مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم گفت: دانشگاه طلوع مهر پیش‌قدم در قبول مسئولیت پیگیری و مطالبه‌گر تحقق شعار امسال رهبری می‌باشد. برای این منظور دوره جدید کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه با موضوع تبیین و مطالبه بحث «مشارکت» در دستور کار سال 1403 قرار دارد و با هماهنگی‌های صورت گرفته، ان‌شاءالله بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان این سلسله مباحث آغاز خواهد شد.

بنایی تصریح کرد: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد، مانند سالیان گذشته، هدف صرف نامگذاری سالانه و یا یک کار نمادین نبوده است، بلکه مسئله‌ای مهم و حیاتی در طول سال یا سالیان مورد توجه و تمرکز قرار گرفته و برای جلب افکار عمومی و درک حساسیت‌های خاص آن، از همگان و در همه سطوح و از دستگاه‌های اجرایی خواسته می‌شود که با درک اهمیت موضوع مورد طرح، اراده ملی را برای تحقق این مهم بسیج تا به وسیله آن بخشی از مشکلات جاری کشور کاسته شود.

رئیس دانشگاه طلوع مهر با تأکید بر لزوم جهش توان علمی و عملیاتی در کشور اظهار داشت: از سال 1388 که مسائل اقتصادی کشور و موضوعات کار و تولید بیش از گذشته توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، انتظار می‌رفت توان علمی و پژوهشی و اجرایی و عملیاتی کشور به این سو معطوف شود. ولی متأسفانه چنین نشد و اهتمام لازم به عمل نیامد و پس از چندی این شعارها به فراموشی سپرده می‌شود و لذا مشاهده می‌کنیم مشکلات جاری کشور همچنان با فربهی بیشتر رخ‌نمایی می‌کند.

دکتر بنایی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهش تولید همراه با مشارکت مردم، خاطرنشان کرد: امسال که مجدداً مسئله «جهش تولید» مدنظر قرار گرفت و پسوند « مشارکت مردم» بدان اضافه شد که جهت‌گیری کلی را نشان دهد.

او ادامه داد: جهش تولید بدون مشارکت جدی و حقیقی مردم محقق نخواهد شد و تحقق این ایده صرفاً از مسیر مشارکت همه جانبه آحاد ملت و دستگاه‌های مسئول میسر خواهد شد.

نماینده اسبق قم در مجلس شورای اسلامی گفت: بدیهی است دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور پس از دریافت فهم مشترک و تمرکز بر روی مفهوم «مشارکت مردم» و منظومه مرتبط با آن و کاربست نحوه مشارکت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌توانند به تهیه نقشه راه مبادرت ورزند، آن‌هم به شرط پیگیری و مطالبه مسئولین بالادستی، در غیر این صورت  اگر کار به خود دستگاه‌ها واگذار شود سرنوشت شعار سال رهبری مانند سال‌های گذشته پس از مدتی از دور خارج و اولویت‌های دیگری که مدنظر مدیران اجرایی هست در دستور کار قرار می‌گیرد و سرانجام به همان نقطه سال‌های گذشته می‌رسیم.

بنایی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای پیگیری تحقق شعار سال رهبری در سطح کلان و عدم مصادره و یا انحراف آن به سمت مسائل فرعی دست دوم و سوم، بایستی دستگاهی متولی این امر شود و مشخصاً یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری مثل معاونت امور استخدامی و یا شورای انقلاب فرهنگی به عنوان متولّی و متصدّی و مخاطب خاص فرمایش رهبری بدون دفع وقت و این پا و آن پا کردن، مطالبه‌گر تمرکز خاص دستگاه‌های ذی‌ربط بر روی مسئله شعار سال گردند و در استان‌ها دستگاه متناظر پیگیری لازم را به عمل آورد.

 رئیس دانشگاه طلوع مهر بیان داشت: چون این مسئله در سطح ملی مطرح است و ما نمی‌توانیم دیگران را موظف کنیم؛ به نظر می‌رسد در استان قم می‌توانیم با تشکیل کانون‌های اندیشه‌ورز راه پیگیری اجراء را هموار سازیم و اگر در این حدّ هم مقدور نباشد، دانشگاه طلوع مهر پیش‌قدم در قبول مسئولیت پیگیری و مطالبه‌گر تحقق شعار امسال رهبری است.

او به راه‌اندازی دوره جدید اندیشه‌ورزی اشاره کرد و گفت: برای این منظور دوره جدید کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه با موضوع تبیین و مطالبه بحث «مشارکت» در دستور کار سال 1403 قرار دارد وبا هماهنگی‌های صورت گرفته، ان‌شاءالله بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان این سلسله مباحث آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه به‌رغم تجربه گرانسنگ در مشارکت بالا و مبتنی بر دین، هنوز نتوانستیم «فرهنگ مشارکت» را در قالب یک نظریه منسجم ارائه بدهیم، گفت: ما بایستی با ارائه یک تعریف جامع و مانع از مفهوم مشارکت و بررسی و کنکاش در تمام ابعاد این مفهوم، انواع مختلف مشارکت را در مباحث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استخراج و راهکارهای عملی آن را تبیین و پیشنهاد بدهیم.

او ادامه داد: همچنین باید دستاوردهای پژوهشی و گفتمانی را به دستگاه‌های سیاستگزار ارائه و پیگیری رویکردهای مشارکت مردمی را از آنان مطالبه کرد.

بنایی با بیان اینکه پس از دستیابی به مفهوم جامع مشارکت، مسیر برای تهیه نقشه راه و ترویج مفهوم مشارکت هموار می‌شود، اظهار داشت: حقیقت آن است که تبیین مشارکت و بیان اهمیت آن بدون فرهنگ‌سازی مقدور نیست. زمانی مشارکت در این کشور خود را نشان خواهد داد که فرهنگ‌سازی شود و همه طبقات و اصناف مردم و گروه‌های علمی و مراکز حوزوی و دانشگاهی و نخبگانی ما با احساس مفید بودن و دیده شدن در فرایند تصمیم‌گیری‌ها، فعال شده و ایده‌های ناب خود را به مشارکت خواهند گذاشت و در یک تسابق همگانی فعال و با نشاط، افق‌های جدیدی را در باب مشارکت بر روی کارگزاران نظام خواهند گشود.

مؤسس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر افزود: عنصر مشارکت مایه امیدبخشی و با انگیزه ساختن ذهن جوانانی است که می‌گویند مشارکت ما در سازندگی کشور بی فایده است. اندیشه امید به مشارکت فعال در سرنوشت همگانی همانند «اکسیر حیات» موجب افزایش سرمایه اجتماعی کشور خواهد شد و همگان در یک فرایند معقول به این درک مشترک می‌رسند که رهنمودهای رهبری برای مجریان کشور و برای آحاد ملت وبرای غلبه بر مشکلات جاری کشور راهگشا است.

او با بیان اینکه دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم بایستی برای حفظ انقلاب و گسترش و مدل‌سازی و ارائه الگو از انقلاب اسلامی پیشتاز و پیشقدم باشند، گفت: پاسداری از ثمرات عظیم و غیرقابل انکار انقلاب اسلامی در گرو تعمیق بخشیدن به نقش مردم در حفظ و حراست از آرمان‌ها و کیان انقلاب اسلامی است. بنا به تجربه تاریخی انقلاب اسلامی، حفظ روحیه مشارکت و احساس مسئولیت، عامل پیش برنده انقلاب اسلامی است.

رئیس دانشگاه طلوع مهر تصریح کرد: مجموعه دستگاه‌های مسئول و متصدی فرهنگ بایستی در راه ترویج «فرهنگ مشارکت» احساس مسئولیت کنند و با مشارکت فعال در این امر، سهم خود را در تعمیق فرهنگ مشارکت و تحقق شعار سال رهبری مشخص کنند. مجموعه نهادهای حاکمیتی و مجامع علمی و حوزوی ما، لوازم و اقتضائات خاص «فرهنگ مشارکت» را برای مردم تبیین کنند و با همت بلند و چشم‌انداز طولانی مدت، موانع مشارکت را شناسایی و از سر راه بردارند؛ عوامل مستعد و مطلوب را تقویت و عوامل مخرب و فسادزا را از پیش پای انقلاب اسلامی بردارند.

بنایی در پایان خاطرنشان کرد: هر اندازه نخبگان جامعه و آحاد ملت خود را در ترسیم سرنوشت آینده خود و فرزندان سهیم و شریک بدانند، مسلماً کشور عزیز ما از آینده پر امید تر و درخشان‌تری برخوردار خواهد شد.

🔁 لینک خبر (کلیک کنید)

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group