یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

شاخصه‌های لازم برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی چه هستند؟‌

داشتن اساتید زبده و کادر آموزشی متخصص مهم‌ترین مزایای تحصیل دانشجویان در دانشگاه طلوع مهر

برای آشنایی بیشتر متقاضیان رشته تحصیلی «زبان انگلیسی» در دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر قم به گفت‌وگو با چهار تن از اساتید و اعضای هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی این دانشگاه – دکتر سید محمدرضا شاه احمدی، دکتر علی‌اکبر ارجمند راد، دکتر مهدی دهقانی و دکتر محبوبه مرشدیان- با محوریت معرفی این رشته پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر، دکتر سید محمدرضا شاه احمدی عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر در گفت‌وگو با خبرنگار این دانشگاه که با محوریت معرفی رشته زبان انگلیسی برای متقاضیان این رشته تحصیلی انجام شد، در ابتدا به معرفی ماهیت رشته زبان پرداخت و اظهار داشت: امروزه یادگیری و تسلط به زبان دوم برای تمامی افراد امری مهم تلقی می‌شود و یادگیری زبان انگلیسی به واسطه اهمیت آن در سطح بین‌المللی، تبدیل به امری ضروری شده و به واسطه آن می‌توان با فرهنگ و علوم دیگر کشورها آشنا شد.

 

زبان انگلیسی پل ارتباطی بین افراد با دیگر کشورها

دکتر شاه احمدی زبان انگلیسی را پل ارتباطی بین افراد با کشورهای دیگر دانست و افزود: همچنین به دلیل کاربرد زبان انگلیسی در بسیاری از امور، برای بسیاری از افراد در ایران تبدیل به یک فرصت شغلی می‌شود که با استفاده از خلاقیت و مهارت خود می‌توانند، هم به ارتقا شخصی خود بپردازند و هم شغل و درآمد مناسبی را کسب کنند؛ اگر افراد بخواهند زبان انگلیسی را به‌عنوان یک تخصص فرا بگیرند، داشتن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی امری ضروری و در واقع بهترین انتخاب است.

وی در ادامه پایه‌ای‌ترین نیاز برای ورود به این رشته تحصیلی را توانایی متوسط فرد در مهارت‌های مختلف درس زبان انگلیسی و همچنین زیر مهارت‌هایی چون دستور زبان و واژگان برشمرد و گفت: برای آموختن رشته زبان انگلیسی علاوه بر علاقه، بایستی دارای مهارت‌های متنوع و گسترده دیگری نیز بود که داشتن مطالعات فردی ازجمله آن‌ها است.

ضروری بودن توانمندی‌های فردی و میان فردی در یادگیری رشته زبان

دکتر شاه احمدی با تاکید بر ضرورت داشتن توانمندی‌های فردی و میان فردی در رشته زبان به برخی از این توانمندی‌ها اشاره و عنوان کرد: صبور بودن، دقت بالا و نکته‌سنج بودن، پشتکار برای کسب دانش روز دنیا، مهارت ایجاد ارتباط اجتماعی، اعتماد به نفس فن بیان مناسب، مهارت‌های انجام کار گروهی و تیمی، مهارت ارتباط کلامی و غیرکلامی، قدرت تجزیه‌وتحلیل و آشنایی و علاقه به مسائل روانشناسی و تربیتی ازجمله این مهارت‌ها و توانمندی‌ها هستند.

 

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر خاطرنشان کرد: بنابراین برای موفقیت در این رشته تحصیلی می‌بایست تخیل پویا و روحیه‌ای پژوهشی داشت؛ همچنین دانشجویان این رشته باید دائماً به تفکر، تحقيق و پژوهش بپردازند.

 

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی رشته‌ها و گرایش‌های زبان امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه‌های ایران و خارج از ایران دارند، به معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی این رشته پرداخت و گفت: این رشته سه گرایش اصلی آموزش، مترجمی و زبان و ادبیات انگلیسی دارد و گرایش‌های فرعی دیگری که هریک در مقطع خاصی پذیرش دارند.

معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی

دکتر شاه احمدی در ادامه معرفی گرایش آموزش زبان انگلیسی را مورد توجه قرار داد و گفت: هدف دوره کارشناسی آموزش زبان انگلیسی، اساساً تربیت مدرسانی است که با استفاده از دانش نظری و مهارت‌های عملی در دوره چهارساله توانایی و تسلط در تدریس زبان انگلیسی را کسب کنند؛  تمرکز این گرایش بر آموزش روش‌های آموزش و تدریس زبان انگلیسی برای دوره‌های سنی مختلف است.

به گفته عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر مزیت تحصیل آکادمیک در این رشته به جای یادگیری در مؤسسات این است که دانشجویان مباحثی مانند زبان‌شناسی، نگارش نقد ادبی، روش‌های یادگیری زبان، موانع یادگیری، مشکلات یادگیری و راه‌حل‌های آن‌ها را فرا می‌گیرند که کیفیت و سطح آموزش را بسیار بالا می‌برند.

مترجمی زبان یکی از پرطرفدارترین گرایش‌ها

 وی گرایش مترجمی زبان را یکی از پرطرفدارترین گرایش‌ها دانست و ابراز داشت: هدف کلی از کارشناسی این گرایش، تربیت پژوهشگران، مترجمان، صاحب‌نظران و مدرسان ترجمه است؛ تمرکز گرایش مترجمی زبان انگلیسی بر روی ترجمه انواع متون عمومی و تخصصی که بر پایه آموزش‌های داده شده توسط اساتید است؛ می‌توان به بهترین شکل ممکن متون انگلیسی را به فارسی و یا بالعکس ترجمه کرد؛ همچنین دانش‌آموختگان این رشته در برنامه‌ریزی درسی مقاطع مختلف، هدایت ترجمه، تعیین روش‌ها و سیاست‌های ترجمه در کشور نقش دارند.

معرفی گرایش‌های کارشناسی ارشد

وی در ادامه به معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی پرداخت و عنوان کرد: در این مقطع نیز این رشته سه گرایش اصلی آموزش، مترجمی و زبان و ادبیات انگلیسی دارد و گرایش‌های فرعی دیگری که هریک در مقطع خاصی پذیرش دارند.

دکتر شاه احمدی سپس به معرفی گرایش ارشد آموزش زبان انگلیسی پرداخت و گفت: گرایش آموزش زبان انگلیسی اصلی‌ترین گرایش در بین گرایش‌های کارشناسی ارشد زبان انگلیسی محسوب می‌شود؛ این گرایش به تحقیق و بررسی راجع به مسائل مرتبط با آموزش و یادگیری زبان انگلیسی می‌پردازد.

 وی ادامه داد: گرایش آموزش زبان انگلیسی موانع و مشکلات آموزش و یادگیری زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار می‌دهد و راه‌حل‌هایی را نیز در این زمینه ارائه می‌دهد؛ ازجمله مسائل مطرح‌شده در این گرایش می‌توان از آزمون‌سازی زبان انگلیسی، موضوعات مربوط به زبان‌شناسی، دوزبانگی، یادگیری زبان اول، زبان‌شناسی کاربردی، روانشناسی و جامعه‌شناسی نام برد.

وی در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های گرایش ارشد مترجمی زبان انگلیسی نیز گفت: این گرایش به‌طور کاملاً تخصصی روی ترجمه متون عمومی و تخصصی تکیه دارد و فارغ‌التحصیلان این گرایش، مهارت لازم برای ترجمه متون ادبی و غیرادبی را پیدا می­کنند. فلسفه ترجمه، مبانی، نظریه‌ها و مدل‌های ترجمه، اصول ابتدایی و عمومی ترجمه، مهارت و فنون ترجمه‌ی انگلیسی به فارسی و ترجمه‌ی فارسی به انگلیسی،انواع متون و ترجمه‌ آن‌ها ازجمله مواردی هستند که دانشجوی این رشته با آن‌ها آشنا می‌شود. 

 

دلایل راه‌اندازی رشته زبان در دانشگاه طلوع مهر

دکتر شاه احمدی در ادامه به دلایل راه‌اندازی رشته زبان انگلیسی در دانشگاه طلوع مهر اشاره و اظهار داشت: این دانشگاه که همواره اقدام به برگزاری رشته‌هایی کرده است که نیاز امروز و فردای جامعه ایران هستند؛ با برقراری دو گرایش اصلی، پرکاربرد و پرطرفدار این رشته، یعنی آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی، به رسالت متعالی خویش عمل کرده است و نقش خود را در ارتقا دانش زبان و به تبع آن آشنایی با علوم به روز دنیا از طریق دانش زبان دوم ایفا کرده است.

مزایا و ویژگی‌های تحصیل رشته زبان در دانشگاه طلوع مهر نسبت به سایر دانشگاه‌ها

عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر با بیان مزایا و ویژگی‌های تحصیل رشته زبان در این دانشگاه نسبت به سایر دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه طلوع مهر با جذب برترین اساتید مطرح رشته زبان انگلیسی در همه گرایش‌ها، تکیه بر متد و روش‌های نوین آموزش زبان، تسهیل روند آموزش با برقراری سه مقطع فوق‌دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد در یک دانشگاه، مدیریت علمی و همگام با کادر آموزش و همچنین تسهیلات مورد نیاز برای تحقق الزامات این رشته به یقین بهترین گزینه برای داوطلبان این رشته است.

ضرورت یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی

در ادامه برای آشنایی بیشتر با رشته زبان انگلیسی با دکتر علی‌اکبر ارجمند راد یکی دیگر از اساتید و اعضای هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است.

دکتر ارجمند راد در این گفت‌وگو به بیان دلایل نیاز امروز جامعه بشری به یادگیری ترجمه و زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: افزایش ارتباطات بین‌المللی و پیشرفت‌های سریع علمی را می‌توان ازجمله مهم‌ترین این دلایل و نیازها نام برد که زبان انگلیسی را به‌عنوان ابزار ایجاد ارتباط میان ملل مختلف جهان تبدیل کرده است.

این استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر همچنین در خصوص بازار کار و آینده شغلی گرایش‌های مختلف زبان انگلیسی گفت: امروزه علیرغم بازار کار کساد بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، گرایش‌های مختلف زبان انگليسي به دلیل نیاز روزافزون جامعه به امر ترجمه و آموزش دارای بازار کار بسیار خوبی هستند و در این میان رشته مترجمی و آموزش نسبت به دیگر گرایش‌ها برتری ملموسی در بازار کار دارند.

وی توانایی‌هایی که فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف زبان انگلیسی کسب می‌کنند را مورد توجه قرار داد و گفت: فارغ‌التحصیلان مترجمی در ترجمه کتاب‌ها و مقالات، فضای مجازی، گردشگری، همایش‌های بین‌المللی و بسیاری از حوزه‌های گوناگون  دیگر حتی در مناسک حج که افرادی به‌عنوان‌ زبان‌دان به کار گرفته می‌شوند، جذب بازار کار می‌شوند؛ همچنین افرادی که از رشته‌های آموزش و زبان‌شناسی و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی فعالیت کنند؛ اما با توجه به ارتباط در هم تنیده گرایش‌های مختلف این رشته هر یک از فارغ‌التحصیلان می‌توانند در حوزه‌ای متنوع مشغول به کار شوند.

داشتن اساتید زبده و کادر آموزشی متخصص مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه طلوع مهر

 وی در ادامه برگزاری کلاس‌های استاندارد در دانشگاه طلوع مهر قم و داشتن اساتید زبده و کادر آموزشی متخصص در این دانشگاه را ازجمله مزایای این دانشگاه برشمرد و افزود: این دانشگاه با توجه به رسالت و هدف‌گذاری که در گسترش علوم انسانی دارد و با هدف تربیت نیروی متخصص علوم انسانی و به‌ویژه زبان‌دان و متخصص اهل فن ترجمه و تدریس اقدام به راه‌اندازی رشته تحصیلی زبان انگلیسی کرده است.

دکتر ارجمند راد در پایان خاطرنشان کرده است: طلوع مهر با بهره‌گیری از اساتید مجرب، فضای آموزشی مناسب، هزینه پایین و مدرک معتبر دانشگاهی از برترین مراکز علمی کشور در این رشته تحصیلی محسوب می‌شود؛ تعداد زیاد پذیرفته‌شدگان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های معتبر کشور از میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه خود نشان‌دهنده این ادعاست.

توانایی‌ها و پتانسیل‌های مورد نیاز برای موفقیت

دکتر مهدی دهقانی یکی دیگر از اساتید و اعضای هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر است که به پرسش‌ها و سؤالات خبرنگار این دانشگاه که با محوریت معرفی رشته زبان انجام شده پاسخ مثبت داده است.

این استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه ورود به رشته زبان انگلیسی نیازمند توانایی‌ها و پتانسیل‌های مشخصی است که به کمک دانشجوها در موفقیت در این رشته کمک می‌کنند، اظهار داشت: مهارت در زبان انگلیسی، علاقه به ادبیات و فرهنگ انگلیسی‌زبان، مهارت ترجمه و تفسیر، مهارت‌های ارتباطی، توانایی تحلیل و تفکر منطقی، اهتمام به جزئیات، افکار آفرینی و خلاقیت، تحمل فشار و علاقه به یادگیری مداوم ازجمله این توانایی‌ها و پتانسیل‌ها هستند که سبب موفقیت دانشجویان این رشته تحصیلی و داشتن آینده شغلی موفق‌تر می‌شود.

دکتر مهدی دهقانی با اشاره عوامل کمک‌کننده در موفقیت رشته زبان انگلیسی گفت: علاقه به خواندن و تجزیه‌وتحلیل ادبیات انگلیسی و فهم فرهنگ کشورهای انگلیسی‌زبان می‌تواند در موفقیت در این رشته کمک کند.

وی با تاکید بر اهمیت توانایی در ترجمه متون از انگلیسی به زبان مادری و بالعکس و همچنین تفسیر معانی و مفاهیم در متون مختلف اظهار کرد: توانایی ارتباط مؤثر با دیگران و تدریس زبان به دیگران از طریق توضیحات واضح و جذاب اهمیت دارد.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر با تاکید بر لزوم داشتن توانایی تحلیل و تفکر منطقی در آموزش این رشته تحصیلی گفت: باید بتوان دستاوردهای ادبی، تاریخی و فرهنگی را به‌صورت تحلیلی مورد بررسی قرار داد و نتایج منطقی برای آن‌ها گرفت.

دکتر دهقانی با تاکید بر اینکه توجه به جزئیات در تدریس زبان و ترجمه و همچنین دقت در جزئیات و نکات گرامری و معنایی از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: در تدریس، ترجمه و تفسیر متون مختلف، توانایی به کار بردن افکار خلاقانه می‌تواند به کمک شخص بیاید.

عوامل مؤثر ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی

عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر عنوان کرد: وضعیت ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی در مقاطع بالاتر را به وابسته بودن به عوامل مختلفی مانند منطقه جغرافیایی، کشور، دانشگاه و حتی زمان هستند اما به‌طورکلی، رشته زبان انگلیسی در مقاطع بالاتر (مانند کارشناسی ارشد و دکترا) دارای فرصت‌های متنوعی است.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر ادامه داد: از طرفی، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیازمند تعهد شدید به تحقیق و مطالعه، توانایی تحلیل عمیق‌تر و توسعه مهارت‌های تخصصی خاصی است؛ همچنین، اطلاعات و مشاوره‌ای از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مختلف می‌تواند در تصمیم‌گیری درباره ادامه تحصیل کمک کند.

به گفته دکتر دهقانی تدریس زبان انگلیسی، ترجمه تخصصی، مطالعات ادبیات انگلیسی، مطالعات فرهنگی و ادبیات کشورهای انگلیسی‌زبان، فرهنگ و زبان‌شناسی، تحقیقات زبان‌شناختی و زبان‌شناسی تطبیقی چند نمونه از موقعیت‌های شغلی مرتبط با هر یک از گرایش‌های رشته زبان انگلیسی هستند.

نیاز به تخصص و ارتقاء مهارت‌های تخصصی برای دستیابی به مسیرهای شغلی متنوع

وی اضافه کرد: ازنظر جاذبه شغلی، گرایش‌هایی که به تدریس زبان انگلیسی و ترجمه تخصصی می‌پردازند ممکن است به دلیل نیاز مستمر به افراد ماهر در این زمینه‌ها جذابیت بیشتری داشته باشند؛ همچنین، گرایش‌های مرتبط با مطالعات ادبیات، مطالعات فرهنگی و زبان‌شناسی نیز می‌توانند به‌عنوان پایه‌ای برای مسیرهای شغلی متنوع در حوزه تحقیقات، آموزش و تحلیل متن‌ها ایفای نقش کنند؛ اما نیاز به تخصص و ارتقاء مهارت‌های تخصصی در هر یک از این گرایش‌ها بسیار مهم است.

دکتر دهقانی با بیان اینکه بازار کار و آینده شغلی رشته زبان انگلیسی در ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، گفت: این عوامل شامل تغییرات اقتصادی، تحولات فرهنگی، نیازهای بازار کار و توسعه فناوری هستند؛ درحالی‌که بازار کار همیشه در حال تغییر است، اما تعدادی از موقعیت‌های شغلی مرتبط با رشته زبان انگلیسی در ایران را می‌توان تدریس زبان انگلیسی، ترجمه تخصصی، مشاوره زبانی و آموزش خصوصی، تدریس در دوره‌های آموزشی آنلاین و روابط عمومی و ارتباطات بین‌المللی نام برد.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، توجه به توسعه مهارت‌های فرهنگی، اجتماعی و فنی می‌تواند در افزایش امکانات اشتغال در آینده رشته زبان انگلیسی مؤثر باشد؛ برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد وضعیت بازار کار رشته زبان انگلیسی در زمان حال و آینده، می‌توان به منابع تازه‌تر و گزارش‌های اقتصادی مراجعه کرد.

در پایان این گفت‌وگوی خبری با سرکار خانم دکتر محبوبه مرشدیان استاد و عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر مصاحبه کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

به گفته دکتر مرشدیان داشتن استعداد زبانی، پشتکار، علاقه به زبان انگلیسی و فراغت ذهنی و کاری و خانوادگی مهم‌ترین پتانسیل‌ها و توانایی‌های لازم برای یادگیری گرایش‌های مختلف رشته زبان انگلیسی است که در مقاطع بالاتر به‌راحتی می‌توان هم در گرایش آموزش‌ و هم در گرایش مترجمی ادامه تحصیل داد اما پذیرش در مقطع دکترای مترجمی بسیار محدود و دشوار است.

شهریه پایین ازجمله مهم‌ترین مزایای گرایش دانشجویان رشته زبان به تحصیل در دانشگاه طلوع مهر

این استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه طلوع مهر با بیان مزایای تحصیل دانشجویان این رشته در دانشگاه طلوع مهر گفت: تک جنسیتی بودن دانشگاه در هنگام راه‌اندازی رشته زبان انگلیسی، شهریه پایین دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‌های غیرانتفاعی و همچنین برگزاری کلاس‌های مقطع ارشد در آخر هفته که به کار دانشجویان لطمه وارد نکند را می‌توان ازجمله مهم‌ترین مزایای گرایش دانشجویان رشته تحصیلی زبان انگلیسی به تحصیل در دانشگاه طلوع مهر نام برد.

 

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group