دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

در گفت‌وگو با اساتید و دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر مطرح شد

معرفی جامع رشته روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر

روانشناسی و مشاوره از رشته‌های کاربردی است که رفتار و فرایندهای ذهنی انسان مانند ادراک، احساس، شخصیت، هوش، هیجان و انگیزه را بر اساس یافته‌های علمی و تحقیقات مطالعه می‌کند. به بیان دیگر روانشناسی، علمی است که به بررسی رفتار انسان‌ها در ارتباط با محیط اطراف خود و تفاوت رفتارها می‌پردازد. روانشناسان افکار، احساسات و رفتار افراد را بررسی می‌کنند و هدفشان درک و توضیح رفتار انسان است. آن‌ها از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی بهره می‌گیرند تا مسائل و اختلالات روان خود را بشناسند و در جهت حل آن تلاش کنند.

در رشته روانشناسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایران و در دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و آزاد با برگزاری کنکور و یا بر اساس سوابق تحصیلی(پذیرش بدون کنکور) دانشجو پذیرفته می‌شود.

کنکور مقاطع ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف توسط وزارت‌های علوم و بهداشت برگزار می‌شود و منابع آن‌ها تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش‌های عمومی، تربیتی، بالینی، بالینی کودک و نوجوان، سنجش و اندازه‌گیری(روان‌سنجی)، صنعتی و سازمانی، اسلامی، علوم شناختی، استثنایی و اجتماعی است.

 

برنامه‌ریزی تحصیلی ویژه شاغلین

دکتر مرضیه مرادی مدرس گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر در خصوص توانمندی‌های مورد نیاز برای دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره را دارند، گفت: علاقه به حل مسائل دیگران، مهارت‌های فردی و انگیزه بالا برای تکمیل مهارت‌های فردی، مهارت‌های ارتباطی عالی، دارا بودن آستانه تحمل بالا و اهتمام به مطالعه و یادگیری از جمله ویژگی‌های دانشجویان رشته‌های روانشناسی و مشاوره است.

وی در خصوص بازار کار این رشته‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه دروس دانشگاهی این رشته کاملاً پاسخگوی نیاز فارغ‌التحصیلان در بازار کار خواهد بود، به‌طورکلی فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلف جامعه از جمله رسانه‌ها، واحدهای توان‌بخشی، بخش ورزش، سازمان‌های دولتی اعم از آموزش‌وپرورش، بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت، مراکز مشاوره، مهدکودک و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند.

مدرس گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر اظهار کرد: در واقع پس از طی دوره چهارساله مقطع کارشناسی، فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند به عنوان کارشناس در مراکز دولتی، به عنوان معلم در آموزش‌وپرورش، به عنوان مربی در مراکز توان‌بخشی یا مهدکودک‌ها و یا به عنوان روانشناس در کلینیک‌های درمان اعتیاد مشغول فعالیت شده و یا خود به تأسیس مهدکودک، مرکز توان‌بخشی و کلینیک مشاوره اقدام کند.

وی در خصوص ویژگی‌های دانشگاه طلوع مهر در رشته‌های روانشناسی و مشاوره بیان کرد: در این رشته‌ها از اساتید متخصص، مجرب و برجسته استفاده شده و در نتیجه شاهد سطح مطلوب علمی فارغ‌التحصیلان هستیم.

دکتر مرادی با اشاره به فعالیت مرکز مشاوره و روانشناسی دانشگاه که امکان یادگیری عملی دروس را فراهم می‌کند، اضافه کرد: برای دانشجویان کارگاه‌های مهارت‌آموزی کاربردی برگزار شده و امکان تحصیل افراد شاغل و برنامه‌ریزی ویژه شاغلین از سوی دانشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

ویژگی‌های دانشجویان مشاوره و روانشناسی

دکتر فهیمه باهنر مدرس گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه ماهیت روانشناسی و مشاوره به شناخت روان انسان‌ها مربوط بوده و هر کدام از منظرهای متفاوتی به این مقوله مهم می‌پردازند، گفت: دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره باید از ویژگی‌هایی نظیر اجتماعی بودن، روحیه ایثارگری و نوع‌دوستی، تلاش برای ارتقاء کیفیت زندگی و... برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه دانشجویان علاقه‌مند به ورود به رشته‌های روانشناسی و مشاوره باید از سلامت روان برخوردار باشند، اضافه کرد: کسانی که دچار نابهنجاری‌هایی هستند بهتر هستند که ابتدا نسبت به درمان خود اقدام کرده و بعد تصمیم بگیرند که در این رشته تحصیل کنند.

مدرس گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه برای دانشجویان رشته‌های روانشناسی و مشاوره در همه گرایش‌ها امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد، گفت: ما همچنان با کمبود روانشناس و مشاور در جامعه روبه رو هستیم و این مسئله نویددهنده آینده روشن شغلی برای دانشجویان این رشته‌ها است.

باهنر با بیان اینکه روانشناسی و مشاوره از رشته‌های پرکاربرد در جامعه است و به همین دلیل دانشگاه طلوع مهر به آن ورود کرده است بیان کرد: گرایش مشاوره خانواده بیشتر به مسائلی نظیر خیانت، طلاق، مشکلات جنسی و دیگر مسائل مرتبط با خانواده‌ها پرداخته، گرایش مشاوره تحصیلی به ارائه مشورت‌های تحصیلی به دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها پرداخته و در گرایش  مشاوره توان‌بخشی ارائه مشاوره به افرادی که دارای معلولیت‌های ذهنی و حرکتی و یا بیماری‌های خاص هستند مورد تأکید و توجه است.

وی با بیان اینکه در رشته روانشناسی نیز گرایش‌های مختلفی نظیر بالینی، شخصیت، صنعتی، روان‌سنجی، تربیتی، اسلامی و کودکان استثنایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: همه گرایش‌های رشته‌های مشاوره و روانشناسی در همه دانشگاه‌ها ارائه نمی‌شود و گرایش‌های مختلف در دانشگاه‌های مختلف به دانشجویان ارائه می‌شود.

 

بازار اشتغال مناسب در انتظار فارغ‌التحصیلان علوم تربیتی

دکتر سید علی طاهرالدینی عضو هیئت‌علمی گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه رشته دانشگاهی علوم تربیتی، از رشته‌های گروه آزمایشی علوم انسانی است، که به یادگیری و جنبه‌های فراوان آموزش‌وپرورش و دانش‌های مربوط به آن می‌پردازد گفت: در این رشته وجوه بی‌پایان انسان از جمله رشد، به کارگیری و تقویت نیروهای فکری و بدنی و... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص توانایی‌ها و پتانسیل‌های لازم و موردنیاز برای ورود به رشته علوم تربیتی گفت: از آنجا که برای تحصیل در این رشته دانشجو باید با دروس فلسفه، روانشناسی، جامعه‌شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت آشنا باشد چون این دروس با این رشته عجین شده است و در واقع فردی که می‌خواهد در این رشته ادامه تحصیل دهد، نیاز است تا به چنین دروسی علاقه داشته و اطلاعاتی کلی در این خصوص کسب کرده باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته علوم تربیتی، می‌توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ( و یا شرط معدل) با انتخاب رشته علوم تربیتی، در یکی از 13 گرایش کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند، گفت: این رشته در مقطع کارشناسی در برخی از دانشگاه‌ها بدون گرایش و تنها با عنوان (علوم تربیتی) ارائه می‌شود اما در برخی دانشگاه‌ها، دارای گرایش‌هایی از جمله مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و نیز آموزش‌وپرورش دبستان و پیش‌دبستانی است.

وی برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش‌وپرورش تطبیقی، برنامه‌ریزی درسی، تحقیقات آموزشی، آموزش‌وپرورش استثنایی، روانشناسی تربیتی، آموزش بزرگ‌سالان، مشاوره و راهنمایی، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی و سنجش و اندازه‌گیری در آموزش‌وپرورش را از جمله گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد عنوان کرد.

دکتر طاهرالدینی با بیان اینکه رشته علوم تربیتی از بازار اشتغال خوبی برخوردار است، گفت: گرایش‌هایی از جمله مشاوره، سنجش و اندازه‌گیری در خارج از محیط مدرسه و آموزش‌وپرورش نیز کاربرد دارد و فارغ‌التحصیلان بی‌شماری هم با کلینیک‌های روان‌شناختی همکاری جدی دارند.

عضو هیئت‌علمی گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه در ایران به فارغ‌التحصیلان این رشته در مقاطع مختلف توجه ویژه می‌شود گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته در نهادهایی از جمله آموزش‌وپرورش، بهزیستی، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها، مراکز مشاوره، مراکز فرهنگی و در بخش‌های خصوصی مانند مدارس غیردولتی، برای تصدی به عنوان مدیر، مشاور و... بازار شغلی بسیار مناسبی دارند.

 

توجه جدی به حقوق دانشجویی در دانشگاه طلوع مهر

وی با اشاره به اینکه دانشگاه طلوع مهر با درک ضرورت‌های این رشته و نیازهای بومی و محلی در استان و علاقه‌مندی‌های داوطلبان نسبت به راه‌اندازی این رشته در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام کرده است، بیان کرد: دانشگاه طلوع مهر، یک مجموعه مؤثر فرهنگی آموزشی است که نه تنها به آموزش صرف، بلکه به شکوفایی شخصیت دانشجویان و کارآمدی و اثربخشی دانشگاه در جامعه توجه می‌کند.

دکتر طاهرالدینی ادامه داد: دانشگاه طلوع مهر مجموعه‌ای است که دانشجو با آرامش و طیب خاطر نسبت به ادامه تحصیل خود اعتماد می‌یابد و از همکاری و همدلی کارشناسان و مدیران بهره‌مند می‌شود. دانشگاه  طلوع مهر دارای نظم و انتظام بسیار سازنده‌ای است و دانشجو به‌هیچ‌وجه در مسیر تحصیل خود دچار استیصال و استرس نمی‌شود و فرهنگ غالب در دانشگاه، آرامش و توجه به حقوق دانشجویی است.

 

طلوع مهر بهترین انتخاب

اعظم بهرامی عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر نیز با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و اساسی زندگی ما یادگیری است بیان کرد: یادگیری در زندگی ما اهمیت زیادی دارد و باید بدانیم هرچه که مربوط به رفتار ما است باید رد پای آن را در روانشناسی جستجو کرد.

وی با بیان اینکه روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی است اضافه کرد: اگر ما رفتاری انجام می‌دهیم باید بدانیم علت و منشأ این رفتار چیست و چگونه باید با آن برخورد کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه مطالعه، شناخت و بررسی رفتار و فرآیندهای ذهنی مربوط به رشته روانشناسی است، گفت: در عصر کنونی شناخت رفتارها اهمیت زیادی پیدا کرده و باید به این مهم در بین افراد جامعه توجه شود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با فراگیری علم و تحصیل در رشته روانشناسی بر اساس شاخصه‌های متعدد، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین گزینه‌ها دانشگاه طلوع مهر است که این امکان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که با استفاده از اساتید مجرب و امکانات و فضای آموزشی مناسب در این رشته به تحصیل بپردازند.

 

نقطه قوت دانشگاه طلوع مهر

آزاده پزشکی دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه روانشناسی از علوم شناور بوده و از رشته‌های نظری، تجربی و ریاضی شاهد حضور دانشجویان در این رشته هستیم، گفت: با توجه به اینکه دانشجویان این رشته در آینده قرار است که با افراد مختلف سروکار داشته باشند بهتر است که شخصیتی اجتماعی داشته باشند تا بتوانند به موفقیت لازم دست یابند.

وی در خصوص انتخاب دانشگاه طلوع مهر به عنوان محل تحصیل در رشته روانشناسی گفت: در این دانشگاه هماهنگی خوبی بین دانشجویان و کادر علمی و مدیریتی وجود دارد و همین مسئله موجب شده است که به دور از هرگونه استرس و در یک محیط آموزشی آرام، به تحصیل بپردازیم.

رضا پور جعفری دانشجوی روانشناسی دانشگاه طلوع مهر نیز با بیان اینکه در رشته‌های روانشناسی و مشاوره در کنار تحصیل علم و دانش باید نسبت به فراگیری کاربردی دروس نیز توجه لازم صورت گیرد، بیان کرد: این مسئله مهم در دانشگاه طلوع مهر مورد توجه قرار گرفته و ما در کنار حضور اساتید مجرب، شاهد برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعددی و کاربردی برای دانشجویان هستیم و به نظر می‌رسد این مهم دانشگاه طلوع مهر را از دیگر دانشگاه‌ها متمایز کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم که باید از سوی مسئولان این دانشگاه مورد توجه قرار گیرد، سوق دادن دانشجویان به بازار کار از طریق حضور در دوره‌های کارورزی است.

 

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group