دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

نگاهی به ابعاد مختلف تحصیل در رشته حسابداری دانشگاه طلوع مهر

بازار کار پررونق در انتظار دانشجویان و فارغ التحصیلان حسابداری

 

حسابداری به معنی ثبت و ذخیره اطلاعات مالی، ارائه تجزیه و تحلیل و نتایج به ‌صورت گزارش‌هایی به مدیران سازمان یا شرکت جهت تصمیم گیری مناسب، درست و به‌مو‌قع است. در واقع حسابداری را می‌توان راهی برای کنترل سلامت مالی، ارزیابی دارایی‌های مالی، بدهی‌ها و همینطور جریان نقدی در کسب و کارها تعریف کرد. رشته حسابداری یکی از رشته‌های آموزش عالی است که داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، تجربی و علوم انسانی می‌توانند این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند و در دانشگاه طلوع مهر نیز بسترهای لازم برای تحصیل دانشجویان در رشته حسابداری مهیا شده است.

دروس رشته حسابداری در حین تحصیل شامل دروس پایه اعم از روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق است.

همچنین اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری از جمله دروس اصلی و تخصصی این رشته تحصیلی به شمار می روند.

 

دانشجویان حسابداری همواره به روز هستند

نفیسه تقی‌زاده عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر با بیان اینکه دانشجویان رشته حسابداری می‌توانند در مقاطع بالاتر به تحصیل خود ادامه دهند، گفت: ارتقاء سطح دانش افرادی که در این رشته ورود می‌کنند به جذب آنها در زمینه اشتغال کمک کند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های مختلف بستر ادامه تحصیل فارغ التحصیلان رشته حسابداری مهیا شده است گفت: ورود به رشته حسابداری از دیگر رشته‌ها در مقاطع بالاتر نیز صورت می‌گیرد.

عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه رشته حسابداری یک ماهیت اجرایی و عملیاتی دارد گفت: دانشجویان عملا با دانشی مواجه هستند که باید نسبت به آن همواره به روز باشند چرا که قوانین، مقررات و زیرساخت‌های مباحث مرتبط با امور مالی در دنیای اقتصادی امروز متغیر است.

وی با بیان اینکه در سیستم مالی فارغ التحصیلان حسابداری باید دائما در جریان فرایندهای مختلف کاری قرار بگیرند، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان باید با فرایندهای شغلی مختلف آشنا باشند.

تقی زاده با اشاره به اینکه در رشته حسابداری دانشجویان باید به شدت پویا و فعال باشند تصریح کرد: بازار کار حسابداری فرآیند فعال و جذابی دارد و البته باید به این مهم توجه کرد که آینده شغلی حسابداری با تغییرات اطلاعاتی و دانشی مواجه می‌شود و ورود نرم افزارها و ساختارهای تکنولوژی در ارتقاء حسابداری سنتی نقش تاثیرگذاری داشته است.

وی با بیان اینکه در حسابداری مدرن به مباحث نرم افزاری، دیتا و اطلاعات توجه شده است، گفت: بسیاری از فرایآینآینیندها اکنون توسط نرم افزار انجام شده و حسابدار در قسمت ورودی و خروجی اطلاعات قرار گرفته و پردازش اطلاعات توسط سیستم انجام می‌شود.

 

نقش مهم حسابداری در پیشرفت و توسعه کشور

عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده برای تصمیم گیری‌های درست اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: نیاز به حسابداری به یک نیاز عمومی در جامعه تبدیل شده است و با توجه به مباحث تورومی و مالیاتی نمی توان از حسابداری چشم پوشی کرد البته باید حسابدارها باید به روز باشند تا پاسخ‌های مورد نیاز سیستم مالی را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه دانشجویانی که قصد ورود به رشته حسابداری را دارند باید از نظر تمرکز، دقت، مسئولیت پذیری و پشتکار در سطح بالایی قرارداشته باشند، بیان کرد: باید شخص حسابدار متعهد به همه اطلاعات و فرآیندهای مالی مجموعه تحت امر خود باشد؛ اگر قرار است ساختاری را در یک سیستم مالی پیش بینی کرده و آن را هدایت کند نیازمند فعالیت مداوم، پیگیری و تعهد اخلاقی و رفتاری به این حرفه است.

تقی زاده با تاکید بر اینکه این رشته به کسانی نیاز دارد که به عقاید و اصول سیستم مالی و سیستم‌های اخلاقی پایبند باشند، افزود: بی‌اخلاقی‌ها در این رشته می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به موسسات، اقتصاد و در سطح کلان به جامعه وارد کند چرا که فرآیندهای مالی بر روی کلیت اقتصاد تاثیرگذار است.

 

بازار کار تشنه حسابداران حرفه‌ای

دکتر فاطمه تلخابی عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر نیز با بیان اینکه حسابداری فرآیند ثبت حساب‌های مالی شامل جمع بندی، تجزیه و تحلیل و گزارش این معاملات به سازمان‌های نظارتی، تنظیم کننده‌ها و سازمان‌های مالیاتی است گفت: این گزارش‌ها شامل خلاصه ای از عملکرد شرکت و وضعیت مالی و جریان‌های نقدی است که در شکل‌ها و مدل‌های خاص تهیه می‌شود.

وی افزود: پس حسابدار باید توانایی این را داشته باشد که ساعت‌های متوالی با اعداد و ارقام کار کند و در نهایت صورت‌های مالی را آماده کند. پس می‌توان گفت حسابداری علم خواندن و تهیه گزارش‌های مالی است و به دلیل محاسبات و جزئیاتی که در این شغل وجود دارد یک حسابدار باید همیشه از دقت بالایی برخوردار باشد چرا که گزارش‌های مالی برای تحلیل وضع اقتصادی یک شرکت یا مجموعه تجاری لازم است.

عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر با تاکید بر اینکه در گذشته از حسابداری به عنوان یک حرفه یاد می‌شد اضافه کرد: در حال حاضر حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است و تمام اطلاعاتی که یک مجموعه به آن نیاز دارد در آن وجود دارد. دستورالعمل‌ها، فرم‌ها، سوابق کاری، حق بیمه، حقوق، مالیات، سود و زیان و... که زیرمجموعه این اطلاعات است.

وی گفت: در چنین شرایطی برای فعالیت در زمینه حسابداری فقط داشتن تجربه در این رشته کافی نیست و نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد. فردی که به صورت تجربی آموزش دیده تنها می‌تواند یک دفتردار خوب باشد و نمی‌تواند گزارش‌ها را تحلیل کند زیرا در تعریف جدید حسابداری علم خواندن و تهیه گزارشهای مالی است که برای بررسی وضعیت اقتصادی مجموعه‌های تجاری ضروری است.

دکتر تلخابی در خصوص توانایی‌ها و پتانسیل‌های لازم برای ورود به رشته حسابداری گفت: اینکه حسابداری مناسب چه کسانی است بستگی به یک سری مهارت‌ها دارد از جمل اشتیاق، ارتباطات، داشتن تجربه کاری در شرکت‌های مختلف، داشتن تحصیلات دانشگاهی، علاقه مند بودن به محاسبات، مورد اعتماد بودن، آگاهی داشتن از صنایع مختلف و کسب و کارها، مسئولیت پذیر بودن، صبور بودن، دقت بالا، نظم، تسلط به ادبیات فارسی و زبان انگلیسی.

وی درباره وضعیت بازار کار فارغ التحصیلان حسابداری بیان کرد: شرکت‌های بزرگ به دنبال حسابداران حرفه ای هستند و فردی که آموخته‌های تئوری را با دانش کاربردی ادغام کند یک حسابدار حرفه ای است و می‌تواند بابت تخصص کاری خود مبلغ قابل توجهی را دریافت کند.

عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه یادگرفتن چندین نرم افزار مالی مزیت خوبی برای اشتغال و کسب درآمد بیشتر است اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت اشتغال و درآمد رشته حسابداری عالی است و دانشجویان این رشته از سال‌های اول تحصیل می‌توانند با درآمد پایین به عنوان کارآموز وارد بازار کار شوند و در آینده هم به خاطر پیشرفت و توسعه کشور و رشد کسب و کارها، این رشته می‌تواند درآمد خوبی را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه استانداردهای حسابداری، فرم‌ها و شیوه نامه‌های حسابرسی و مالیاتی و ارزش افزوده به طور مداوم تغییر می‌کند بنابراین مثل بیشتر رشته‌ها برای کسب درآمد بیشتر در رشته حسابداری باید همواره به روز بود.

 

نگاهی کوتاه به برخی گرایش های رشته حسابداری

دکتر تلخابی با اشاره به گرایش‌های رشته حسابداری برای ادامه تحصیل بیان کرد: گرایش حسابداری مدیریت به خاطر افزایش توانمندی مدیران مالی در تصمیم گیری‌ها و تعیین استراتژی‌های اقتصادی شرکت‌ها مطرح شده است و افرادی که در گرایش مدیریت مالی تحصیل می‌کنند می‌توانند به عنوان مدیرعامل عضو هیأت مدیره، مشاور مدیر و.... به ایفای نقش بپردازند.

وی با اشاره به گرایش حسابداری عمومی گفت: این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد به نوعی جدید به حساب می‌آید و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی برای فعالیت در قسمت‌های عمومی و دولتی است. از طرفی دانشجویان حسابداری می‌توانند با انتخاب دیگر گرایش‌ها در مقطع دکتر ادامه تحصیل دهند.

عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر درباره گرایش حسابداری صنعتی نیز بیان کرد: آگاهی از بهاء تمام شده محصول، نیازی حیاتی برای انتخاب قیمت فروش و عملکرد بهینه شرکت است، پس حسابداری صنعتی با تکامل ابزارها و روش‌های تولید به سمت هزینه یابی توسعه یافته حرکت می‌کند تا هزینه‌ها و بهاء تمام شده کالا برای فروش با شفافیت مشخص شود.

وی در خصوص گرایش حسابداری مالی نیز گفت: حسابداری مالی همان گزارشگری است؛ هدف اصلی حسابداری مالی مهیا سازی صورت‌های مالی است تا نیازهای استفاده کنندگان از آن تامین شود. استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی قادر هستند از گزارش‌ها در خصوص سرمایه گذاری‌ها، انعقاد قراردادهای مختلف و... استفاده کنند.

تلخابی اظهار کرد: گرایش حسابداری دولتی نیز به پرورش حسابداران دولتی برای بودجه بندی درست و اجرای این بودجه به صورت کامل و کاربردی اهتمام داشته و در حسابداری منابع انسانی با توجه به اینکه منابع انسانی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با اهمیت ترین دارایی آنها تلقی می‌شود در همین راستا مدیریت امور مالی گوناگون مربوط به این منابع مورد توجه قرار می گیرد.

وی درباره بسترهای مهیا شده در دانشگاه طلوع مهر برای دانشجویان رشته حسابداری اظهار کرد: دانشگاه های غیرانتفاعی از جمله دانشگاه‌های غیردولتی کشور است که به منظور ادامه تحصیل دراین دانشگاه می‌توان از طریق سوابق تحصیلی اقدام کرد. این دانشگاه ها در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی از نظر کمی و کیفی و سطح علمی و امکانات آموزشی و رفاهی داشته است.

عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه دانشجویان مقطع کارشناسی و کاردانی بخش اعظمی از دانشجویان دانشگاه های غیرانتفاعی را تشکیل می‌دهند گفت: در حالت کلی هم در مقایسه با دانشگاه آزاد دانشجویان در این دانشگاه شهریه کمتری پرداخت می‌کنند. این دانشگاه را می‌توان نماینده بخش خصوصی در آموزش عالی نام برد.

وی با بیان اینکه دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر دارای دو واحد مجزا خواهران و برادران و امکانات فیزیکی و تجهیزات مناسب در شهر مقدس قم واقع شده و زیرنظر وزارت علوم تأسیس شده است گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود. البته امکان پذیرش دانشجو در مقاطع بالاتر از طریق استعدادهای درخشان نیز وجود دارد.

دکتر تلخابی خاطرنشان کرد: در این دانشگاه دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه ثابت و متغیر ترمی هستند و صندوق رفاه دانشجویان این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که برای پرداخت شهریه از وام دانشجویی بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه رشته حسابداری هم یکی از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه است افزود: نظر به اینکه بیشتر متقاضیان این رشته شاغل بوده و در زمان‌های خاص قادر به حضور در کلاس هستند و وقت کمتری برای صرف در دانشگاه دارند دانشگاه طلوع مهر با زمان بندی مناسب این امکان را در اختیار آنان قرار می‌دهد که بتوانند بدون ایجاد خدشه ای در شغل خود به تحصیل بپردازند. البته اکثر دانشجویان این دانشگاه بومی بوده و در صورتی که دانشجو غیربومی باشد می‌تواند از امکانات خوابگاه بهره مند شود.

عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه طلوع مهر تاکید کرد: این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و مدرک این دانشگاه کاملا معتبر بوده و این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند.

 

مریم وارسته از دانشجویان رشته حسابداری دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه دانشجویان این رشته برای موفقیت در بازار کار باید نرم افزارهای مرتبط را نیز فرا بگیرند، گفت: در کنار تحصیل در دانشگاه، با دو نرم افزار اکسل و هلو نیز آشنایی کامل پیدا کردم و به سرعت توانستم شغل نسبتا خوبی پیدا کنم؛ البته تا شغل ایده آل فاصله زیادی دارم ولی با تجربه ای که در کنار تحصیل کسب می کنم نگرانی از بابت آینده شغلی در این رشته ندارم.

وی اضافه کرد: در دانشگاه طلوع مهر نیز شرایط خوبی برای تحصیل در رشته حسابداری مهیا شده است و اعضای هیأت علمی تجربیات خود را به خوبی به دانشجویان منتقل می کنند.

 

رضا خانزاده از دیگر دانشجویان دانشگاه طلوع مهر با اشاره به اینکه برخی تصور می کنند که حسابداری دانشگاه محور نیست و مهارت محور است گفت: اگر دانشجویی در یک محیط آموزشی خوب مبانی علمی را در این رشته به طور کامل فرا بگیرد خیلی سریعتر نسبت به دیگر فارغ التحصیلان می‌تواند جذب بازار کار شود.

وی با اشاره به اینکه در محیط دانشگاهی ذهن فرد برای کسب مهارت به صورت کامل آماده می شود، گفت: حسابدار تحصیل کرده پس از ورود به بازار کار به سرعت خبره می‌شود و می تواند برای سازمان خود منشا اثر باشد.

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group