سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

اوج گیری قدرت سیاسی با ارائه الگوهای نوین احزاب

 

دکتر حامد روشن چشم عضو هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر در خصوص نقش احزاب سیاسی در انتخابات گفت: احزاب سیاسی با چرخش قدرت در انتخابات، الگوهای نوینی برای ساختار سیاسی ارائه می‌دهند، بنابراین وجود احزاب سیاسی مختلف در کشور لازم است.

روشن‌چشم در خصوص تأثیرگذاری مردم در انتخابات گفت: انتخابات به معنای تعیین تکلیف الگوی نظام حاکمیتی و کارگزاری جامعه است، وقتی نظام سیاسی بر پایه مردم‌‌سالاری و جمهوری است، طبیعی است که ساختار قدرت از طریق انتخابات شکل می‌گیرد، لذا انتخابات می‌تواند کارگزاران را در منصب قانون‌گذاری تعیین کند؛ از طرفی اگر قرار است این ساختار شکل بگیرد باید مشارکت در انتخابات صورت بگیرد.

اگر مشارکت پایین باشد اختلال در نظام تعیین کارگزار صورت می‌گیرد و نمایندگی کل جامعه صورت نخواهد گرفت، بنابراین حضور و مشارکت بالای مردم به معنای نقش‌آفرینی و تعیین‌کنندگی جامعه برای الگوها و روندهایی است که قرار است حاکمیت یا کارگزار انجام دهد.

آزادی در انتخابات پیش از اینکه انتخاب خود نماینده باشد، به معنای حق رأی دادن و ندادن خود جامعه است، همین که جامعه می‌تواند نمایندگان خود را انتخاب کند یعنی آزادی انتخاباتی در کشور وجود دارد، حالا اینکه دایره انتخابات در جامعه به چه صورت باشد در هر کشور ساز‌وکار خاص خود را دارد و با توجه به ساختار جمهوری اسلامی حق رأی برای همه وجود دارد.

 

توجه به تخصص و مهارت افراد در انتخاب کارگزاران مردم

دایره انتخاب در جمهوری اسلامی همانند سایر نظام‌های دنیا سازوکاری دارد و همچنین وظیفه دارد که افرادی که قابلیت و یا حداقل شرایط را دارند معرفی کند و همچنین کشور ما دارای تجربه تاریخی خوبی است و الگوهای متعدد انتخاباتی را تجربه کرده است و در انتخابات افراد دارای الگوهای منحصر به‌فردی است و مردم باید در انتخاب کارگزار افراد متخصص و دارای مهارت را منتخب خود قرار دهند.

در خصوص معیارهای انتخاباتی که مردم می‌توانند براساس آن نمایندگان خود را انتخاب کنند می‌توان گفت که کارآمدی، توانمندی و تعهد می‌تواند مهم‌ترین ویژگی فرد باشد و ناگفته نماند که احزاب سیاسی تشکیل می‌شوند تا بتوانند ساز‌وکار چرخش قدرت را انجام دهد و حزب سیاسی به‌وجود آمده که نقش مؤثری در انتخاب کارگزاران داشته باشد، بنابراین الگوهایی که ارائه می‌دهند براساس الگوهای تخصصی مبنی بر یک سری ویژگی‌ها از جمله ساختار سیاسی است.

انتخابات تضمین‌کننده امنیت و آزادی ملت است. آزادی به این معناست که مردم می‌توانند انتخاب کنند چه کسانی برای آن‌ها قرار است برنامه‌ریزی کشوری داشته باشد، امنیت‌بخشی از این الگوهای برنامه‌ریزی شده است که به همان برنامه‌های کشوری برمی‌گردد، بنابراین انتخاب درست می‌تواند این مزایا را به بار آورد و عدم انتخاب درست باعث می‌شود که از ساخت اجتماعی صحیح دور شویم.

انتخاب اشتباه جامعه را به سمت نظام تک‌حزبی می‌برد

با توجه به اینکه وعده‌های انتخاباتی از سوی کاندیداها باید قابلیت سنجش داشته باشد و اگر کشور قابلیت اجرایی کردن آن وعده‌ها را نداشته باشد قطعاً آن وعده تو خالی است. عدم انتخاب صحیح جامعه را به سمت نظام تک‌حزبی و سلسله‌مراتبی می‌برد که نظام پادشاهان قدیم به این صورت بوده است و این نظام قطعاً به جامعه نیز توجه نخواهد داشت، از این‌رو اگر می‌خواهیم آزادی جامعه تأمین شود مردم باید فردی را انتخاب کنند که حداکثر میزان توانایی را داشته باشد.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت محلی انجام می‌شود و تعداد شرکت‌کنندگان آن هم زیاد است و تبلیغات ‌آنان در محل‌های متفاوت با شرایط گوناگون انجام می‌شود، لازم است کاندیداها به‌صورت محلی شناخته شده باشند و ظرفیت‌ها باید در همان استان شناخته شوند و انتظار شناخته شدن کشوری نداشته باشیم، چراکه این حجم نمایندگان را نمی‌توانیم در شبکه‌های صدا وسیما بیاوریم.

مهم‌ترین کاری که می‌توان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی در حال حاضر کشور انجام داد، تغییر کارگزاران کشوری است، و بخشی از این مشکلات به ناکارآمدی برخی افراد برمی‌گردد در حالی که انتخابات با چرخش این نخبگان می‌تواند کارگزاران جدید روی کار آورد که راه‌ برون‌رفت از این وضعیت را نیز پی‌ریزی کنند.

 

🔄 https://iqna.ir/00Hcix

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group