جلسه دفاع با موضوع بررسی موانع یادگیری سازمانی و ارائه راهکارهایی برای تبدیل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به سازمان یادگیرنده با توجه به وضعیت موجود سازمان توسط امید نعمتی دانشجوی مقطع ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک با حضور اساتید از جمله دکتر احمد عطارنیا (استاد راهنما) در سالن اجتماعات مهندس رسولی برگزار شد و پایان نامه مورد ارزیابی قرار گرفت.
چکیده پایان نامه به شرح زیر می باشد:
هدف : هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع یادگیری سازمانی و ارائه راهکارهایی برای تبدیل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به سازمان یادگیرنده با توجه به وضعیت موجود سازمان بودهاست.
روش تحقیق: روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی بودهاست. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شدهاست. جامعه آماری نیز در پژوهش حاضر، کارکنان شرکت نفت در شهر قم در سال 98 بوده اند روش نمونه گیری ، بصورت تصادفی ساده و به تعداد 70 پرسشنامه میان نمونهها توزیع گشته است. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محقق ساخته دارای 25 گویه میباشد و روایی از طریق خبرگان و پایایی از طریق آلفای کرونباخ معادل 784/0 سنجیده شدهاست.
یافتهها : موانع فردی ، بیشترین تاثیر منفی را بر یادگیری کارکنان می گذارند ( با میانگینهای محاسبه شده 3.7 تا 4.1 برای مولفههای آن)، سپس موانع محیطی ، بیشترین تاثیر منفی را بر یادگیری کارکنان می گذارند ( با میانگینهای محاسبه شده 3.22 تا 3.74 برای مولفههای آن) و در آخر موانع ساختاری ، سپس بیشترین تاثیر منفی را بر یادگیری کارکنان می گذارند ( با میانگینهای محاسبه شده 3.26 تا 3.79 برای مولفههای آن).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که موانع اجتماعی/ محیطی بر یادگیری سازمانی کارکنان تاثیر معکوس میگذارند، موانع عملی/شخصی بر یادگیری سازمانی کارکنان تاثیر معکوس میگذارند و موانع سازمانی/ساختاری بر یادگیری سازمانی کارکنان تاثیر معکوس میگذارند.
کلمات کلیدی : یادگیری سازمانی، موانع اجتماعی/محیطی، موانع عملی/شخصی، موانع سازمانی/ساختاری