به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر جلسه دفاع از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع مقایسه وضعیت هویت، هوش هیجانی و امیدواری نوجوانان بدون سرپرست و دارای سرپرست توسط دانشجوی مقطع ارشد رشته روانشناسی عمومی جناب آقای مجتبی سلم آبادی فراهانی برگزار شد؛ در این جلسه دکتر مبین صالحی به عنوان استاد راهنما حضور داشتند؛ در ادامه چکیده پایان نامه را بررسی میکنیم:
چکیده
نداشتن سرپرست برای کودکان و نوجوانان به منزله ی نداشتن تکیه گاه در زندگی بوده و به این معنی است که این کودکان و نوجوانان، باید برای قرارگرفتن در سطح برابر با دیگر نوجوانان از منظر امید و هیجان و هویت، علاوه بر تقویت خصوصیات روانشناختی، تلاش و کوشش بسیار بیشتری داشته باشند. در این پژوهش به مقایسه نوجوانان بدون سرپرست و دارای سرپرست بر اساس وضعیت هویت، هوش هیجانی و امیدواری پرداخته شده است. این پژوهش از نوع کاربردی است. همچنین به روش توصیفی- همبستگی انجام می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه نوجوانان دارای سرپرست و بی سرپرست شهرقم می باشد. اطلاعات آن به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه هوش هیجانی، پرسشنامه سبک هویت برزونسکی و پرسشنامه امید اسنایدر جمعآوری میشود. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری تحقیق حاضر بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر می باشد. در این پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری و آزمون مقایسه میانگین ها به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته شده و در نهایت مشخص شد که بین شاخص های وضعیت هویت، هوش هیجانی و امیدواری در نوجوانان بدون سرپرست و دارای سرپرست تفاوت وجود دارد. مشخص شد که نوجوانان بدون سرپرست دارای هوش هیجانی، شرایط هویت و امیدواری کمتری بوده و به همین منوال نوجوانان دارای سرپرست دارای هوش هیجانی شرایط هویت و امیدواری بهتری بودند. در تبیین این نتایج میتوان توجه داشت که سبک هویتی را والدین میتوانند به نوجوان آموزش داده یا تحمیل کنند، بنابراین نوجوان بی سرپرست آموزش مناسبی برای هویت نمیبیند. همچنین هوش هیجانی مرتبط با کنترل بر روی احساسات و فاصله داشتن از اضطراب و افسردگی بوده و امیدواری نیز نیازمند بهزیستی روانشناختی است که به طور عمده این شاخص ها برای نوجوانان دارای سرپرست مهیا تر بوده و نوجوانان فاقد سرپرست فرصت و زمینه مناسبی برای تقویت هویت، هوش هیجانی و امیدواری ندارند. در نهایت پیشنهاد می شود که برای بهبود شاخص های هویت و امیدواری، داشتن سرپرست برای نوجوانان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.