دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

برای آشنایی بیشتر متقاضیان رشته تحصیلی «حقوق» در دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر قم به گفت‌وگو با پنج تن از اساتید و اعضای هیئت‌علمی گروه حقوق این دانشگاه – دکتر سید محمد امین زاده، دکتر مرتضی الیاسی، دکتر هادی کرامتی معز، دکتر رئیسی و دکتر سید مهدی علوی- با محوریت معرفی این رشته پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه طلوع مهر، دکتر سید محمدامین زاده عضو هیئت‌علمی گروه حقوق خصوصی و معاون دانشکده حقوق دانشگاه طلوع مهر در گفت‌وگو با خبرنگار این دانشگاه که با محوریت معرفی رشته حقوق برای متقاضیان این رشته تحصیلی انجام شد، در ابتدا به بیان ماهیت رشته حقوق پرداخت و اظهار داشت: انسان‌ها به‌طور اجتماعی زندگی می‌کنند و در یک جامعه‌ای هستند که در آن افراد مختلف وجود دارند و این اجتماعی زندگی کردن موجب داشتن روابط اجتماعی با دیگران و در نتیجه منجر به  یک سری محدودیت‌ها برای آنان شده است.

دکتر امین زاده افزود: انسان‌ها در اثر ارتباط با دیگران نمی‌توانند هر کاری که دوست داشته باشند انجام دهند چراکه با انجام این کار تعارض با حقوق دیگران پیدا می‌کند؛ در نتیجه عقلای جامعه تصمیم به تنظیم یک سری قوانین و قراردادهای اجتماعی با دیگران گرفته‌اند تا هرکسی حد خود را رعایت و از آن تعدی نکند.

وی با بیان اینکه حقوق مجموعه‌ای از قواعد و مقرراتی است که بر روابط افراد و اشخاص حاکم هستند که برای آن‌ها ضمانت اجرا تعیین‌شده است، ابراز داشت: بر این مبنا مشخص‌شده اگر کسی از این حدود گفته‌شده تخطی کند بر اساس مقررات تعیین و تعریف‌شده برخورد خواهد شد.

 

متفاوت بودن مقررات و مبانی قانونی کشورها با یکدیگر

 عضو هیئت‌علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه طلوع مهر با بیان متفاوت بودن این مقررات و مبانی قانونی برای هر کشوری گفت: برای مثال، مردم ایران که اکثراً شیعه‌مذهب هستند و غالب احکام و مقررات آن‌ها بر اساس فقه و شرع است؛ طبیعتاً مراجعه به قوانین این کشور نیز بر اساس اصول و مبانی فقهی و شرعی اسلامی و شیعی است.

دکتر امین زاده در ادامه داشتن علاقه برای ورود به رشته تحصیلی حقوق را جزو اولویت‌های نخست و شرط اولیه موفقیت در این رشته دانست و اظهار داشت: علاوه بر علاقه باید فردی که رشته تحصیلی حقوق را انتخاب می‌کند تا حدودی با منطق، فقه و زبان‌های خارجی مثل زبان انگلیسی آشنا باشد و پیگیر مسائل حقوقی نمونه‌های خارجی موجود و پیش رو بوده و مطالعاتی در این زمینه داشته باشد.

 

وضعیت ادامه تحصیل در رشته حقوق

معاون دانشکده حقوق دانشگاه طلوع مهر در پاسخ به سؤال وضعیت ادامه تحصیل در رشته حقوق نیز گفت: علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته می‌توانند تا مقطع دکتری در گرایش‌های مختلف آن ادامه تحصیل داشته باشند؛ شایان‌ذکر است این گرایش‌ها با توجه به نیازهای کشور هرساله متنوع‌تر و بیشتر می‌شوند و می‌توان در هریک از این گرایش‌ها با توجه به علاقه‌مندی و توانمندی که وجود دارد به‌صورت تخصصی ادامه تحصیل داشت.

به گفته دکتر امین زاده در مقطع کارشناسی رشته حقوق گرایش وجود ندارد و همه دانشجویان یک‌رشته را می‌خوانند و آن‌ها تا حدودی با همه گرایش‌ها آشنا می‌شوند که دروس حقوق خصوصی و عمومی، حقوق اداری و حقوق بین‌الملل ازجمله آن‌ها هستند و این دروس برای همه یکسان است و حداقل‌هایی است که یک دانشجوی کارشناسی باید بداند و مطلع باشد.

 

معرفی گرایش‌های کارشناسی ارشد

وی همچنین در ادامه معرفی گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته حقوق را مورد توجه قرار داد و گفت: این گرایش‌ها در دوران ارشد بسیار متنوع هستند و هرسال نیز چند گرایش تحصیلی به گرایش‌های قبلی اضافه می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی هستند که از هر یک از این‌ها گرایش‌های دیگر منشعب شده‌اند؛ همچنین گرایش‌های بسیاری نیز در حال مطرح‌شدن هستند که برخی رسمی شده‌اند و برخی گرایش‌ها مثل گرایش حقوق بانکی نیز در شرف رسمی شدن هستند.

این استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه طلوع مهر در خصوص بازار کار رشته تحصیلی حقوق نیز گفت: دانش‌آموخته این رشته به هر میزان که تخصص بیشتری داشته باشد و  در رشته و گرایش تحصیلی خود صاحب‌نظر باشد و با علاقه بیشتری آن را انتخاب کرده باشد؛ بیشتر محل رجوع قرار می‌گیرد و به‌صورت مشخص نمی‌توان گرایشی را مشخص کرد که بازار کار مطمئنی داشته باشد؛ بلکه همه این عوامل به علاقه، پشتکار فرد و تخصصی بودن شخص بستگی دارد.

ناممکن بودن تسلط یک شخص به همه قوانین و مقررات حقوقی

دکتر امین زاده سپس در خصوص بازار کار و آینده رشته حقوق در ایران گفت: به دلیل وسیع و گسترده بودن مقررات و قوانین و وجود آیین‌نامه‌های مختلف و متنوع در کشور، تقریباً می‌توان گفت تسلط یک شخص به همه این قوانین و مقررات ناممکن است؛ در نتیجه فرد بایستی گرایش خاصی را انتخاب و بر مبانی آن گرایش مسلط شود تا بتواند بازار کار خوبی برای خودش انتخاب کند؛ در واقع می‌توان گفت آینده خوبی برای دانشجویان حقوق وجود دارد مشروط به اینکه اهل تحقیق و پیگیری مسائل باشند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به این سؤال که چرا  متقاضیان رشته حقوق دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر را انتخاب می‌کنند، گفت: به دلیل استقرار این دانشگاه در شهر مقدس قم که مرکز علم و فقاهت است و اساتید بسیار فرهیخته‌ای که در این مرکز فقهی پرورش پیداکرده‌اند و همچنین نیازی که جامعه به اساتید فاضل و محقق و همین‌طور قضات و وکلای حاذق دارد؛ دانشگاه طلوع مهر اقدام به آوردن رشته تحصیلی حقوق در این دانشگاه کرده و به‌خوبی توانسته در این زمینه موفق عمل کند؛ در نتیجه متقاضیان بسیاری اقدام به انتخاب این رشته تحصیلی در این دانشگاه می‌کنند.

دکتر امین زاده در پایان این گفت‌وگو با پاسخ به این سؤال که چرا دانشگاه طلوع مهر رشته حقوق را جزو سرفصل‌ها و آموزش‌های خود قرار داده است، ابراز داشت: این دانشگاه در شهر مقدس قم واقع‌شده و دانشگاه‌های بسیار خوبی در قم وجود دارد که بسیار معتبر و دارای اساتید مطرحی در قم هستند؛از طرف دیگر نزدیکی این دانشگاه به تهران و دانشگاه‌های تهران مزیت دیگری است که این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها دارد که سبب استفاده اساتید مطرح کشوری شده است؛ در نتیجه اعضای هیئت‌علمی که این مرکز آموزشی از آن‌ها بهره‌مند ‌است از میان بهترین اساتید گزینش‌شده و انتخاب می‌شوند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با رشته حقوق با دکتر مرتضی الیاسی یکی دیگر از اساتید و اعضای هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه طلوع مهر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است.

یکی از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های علوم انسانی

دکتر مرتضی الیاسی عضو هیئت‌علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه طلوع مهر در این گفت‌وگو رشته حقوق را یکی از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های علوم انسانی دانست که دلیل این محبوبیت در جذابیت این رشته نهفته است که ماهیت آن پرداختن به استدلال، منطق، درک قوانین و همچنین بازار کار و درآمد بالای این رشته است.

دکتر الیاسی ادامه داد: در واقع آثار حقوقی مرتبط با روابط اجتماعی در زمینه‌های مربوط به روابط میان دولت و مردم همچنین روابط شخصی مردم، همه و همه اختصاص به علم حقوق دارد؛ علم حقوق نیز با مسائل مربوط به جامعه‌شناسی، علوم فلسفی و همچنین روانشناسی مرتبط است.

وی تقسیم‌بندی کلی رشته تحصیلی حقوق با رویکرد تئوریک را حقوق خصوصی و عمومی برشمرد و افزود: همچنین رشته حقوق به دو بخش تئوری و عملی تقسیم می‌شود  که بخش تئوری، شامل بررسی مفاهیم و اصول حقوقی است که در دوره‌های دانشگاهی اولیه به دانشجویان آموزش داده می‌شود و با مباحثی همچون ساختار قوانین، مفاهیم حقوق اساسی، حقوق انسانی و حقوق بین‌المللی آشنا می‌شوند؛ بخش عملی رشته حقوق، شامل فرایند اعمال حقوق در جامعه و دادگاه‌هاست.

عضو هیئت‌علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه طلوع مهر انتخاب رشته تحصیلی حقوق را یکی از گزینه‌های شغلی محبوب در دنیا دانست و گفت: تحصیل در این رشته سبب می‌شود فرصت‌های شغلی زیادی در اختیار فرد قرار گیرد؛ این حرفه در این روزها بسیار متقاضی دارد و از نظر مالی بسیار سودآور است.

وی با بیان اینکه بسته به توانایی‌های افراد و تلاش‌های آن‌ها ممکن است درآمدهای مختلفی داشته باشند، تصریح کرد: فارغ‌التحصیل این رشته پس از ورود به حرفه کاری خود بایستی در یک فضای رقابتی، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را ارتقا داده و در واقع شایستگی خود را به اثبات برساند؛ علاوه بر این موارد باید توجه داشت که افراد شاغل در این رشته با پرونده‌های خطرپذیر مربوط به جرم و جنایت‌های مختلف نیز مواجه خواهند شد.

جایگاه دانشگاه طلوع مهر در میان سایر مراکز علمی

دکتر الیاسی در ادامه با بیان اینکه در کشور دانشگاه‌های متعدد و مختلفی دارای رشته تحصیلی حقوق و دانشکده حقوق هستند، گفت: این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی می‌شوند که ازجمله آن‌ها دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر در شهر مقدس قم است که با گرفتن دانشجویان بسیاری در این رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال فعالیت است.

این استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه طلوع مهر سپس جایگاه ویژه مراکز و مؤسسات علمی در استان قم اشاره کرد و به معرفی رشته حقوق در طلوع مهر و ویژگی‌های آن پرداخت و گفت: دانشگاه طلوع مهر با پشتوانه‌ای معتبر از مسئولین دلسوز و هیئت‌امنای با تجربه و با برخورداری از اساتید هیئت‌علمی و اساتید مجرب دارای دانشکده‌های مختلف و از دانشکده حقوق در مقاطع تحصیلی مختلف در واحدهای خواهران و برادران است که هم در بخش‌های علمی و هم کاربردی و مهارت افزایی فعال هستند  و اکنون نیز یکی از قطب‌های فرهنگی و آموزشی استان در زمینه آموزش‌های علمی، پژوهشی و مهارت افزایی به‌صورت حضوری و مجازی است.

وی عنوان کرد: در این دانشگاه کارشناسی حقوق و در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق خصوصی، حقوق عمومی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق ثبت‌اسناد و املاک، حقوق اقتصادی و حقوق مالکیت فکری با رعایت همه معیارهای علمی و با استفاده از اساتید خبره و مجرب برگزار می‌شود و پذیرش به دو صورت با کنکور و انتخاب رشته و بدون کنکور مخصوص استعداد درخشان ها انجام می‌پذیرد.

مزایای تحصیل دانشجویان رشته حقوق در دانشگاه طلوع مهر

دکتر الیاسی در ادامه مزایای تحصیل دانشجویان رشته حقوق در این دانشگاه را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بهره‌مندی از اساتید برتر و توانمند، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی کاربردی، برنامه‌ریزی تحصیلی ویژه شاغلین، فضای آموزشی و تجهیزات استاندارد، شهریه‌ مناسب و تخفیف شهریه برای دانشجویان ممتاز، اعطای وام‌های دانشجویی و صندوق رفاه با پوشش 100% شهریه، دسترسی بسیار آسان به دانشگاه از نظر موقعیت مکانی، تکریم ارباب‌رجوع و انجام فرآیندهای اداری به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری، قبولی فارغ‌التحصیلان دانشگاه در کارشناسی ارشد و برگزاری مراسم‌های مختلف در مناسبت‌های مذهبی، اجتماعی و ... ازجمله مهم‌ترین این مزایا هستند.

عضو هیئت‌علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه طلوع مهر ادامه داد: برگزاری مسابقات فرهنگی-مذهبی، معرفی دانشجویان غیربومی به خوابگاه‌های دانشجویی، تقسیط شهریه کل دوران تحصیلی، ثبت‌نام و اعطای وام‌های دانشجویی صندوق رفاه، ایجاد تعامل و هم‌افزایی شغلی بین دانشجویان، تقدیر از دانشجویان ممتاز و اعطای تخفیف شهریه،گرامیداشت ارزش‌های دفاع مقدس و تقدیر از دانشجویان شاهد و ایثارگر، برگزاری اردوهای دانشجویی، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه دانشجویان، تهیه تسهیلات ورزشی با قیمت مناسب جهت بهره‌مندی دانشجویان، برگزاری جلسات مشاوره دانشجویی، تشکیل انجمن علمی، کانون فرهنگی- ورزشی و کانون فارغ‌التحصیلان و ایجاد سامانه پیامکی ویژه اطلاع‌رسانی دانشجویان از دیگر مزایای تحصیل در این دانشگاه و به ویژه رشته حقوق در این مرکز و دانشگاه هستند.

 

تربیت متخصصان مجرب و کارآمد هدف مهم رشته حقوق

دکتر هادی کرامتی معز یکی دیگر از اساتید و اعضای هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه طلوع مهر است که به پرسش‌ها و سؤالات خبرنگار این دانشگاه که با محوریت معرفی رشته حقوق انجام‌شده پاسخ مثبت داده است.

این استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی گروه حقوق جزا دانشگاه طلوع مهر در این گفت‌وگو هدف از ایجاد رشته حقوق را پرورش متخصصانی مجرب و کارآمد دانست که بتوانند در زمینه‌های شغلی ازجمله قضاوت، وکالت، سردفتری اسناد رسمی، داوری دعاوی و مشاوره حقوقی به فعالیت بپردازند.

دکتر کرامتی معز در ادامه به‌طورکلی به معرفی گرایش‌های ارشد رشته حقوق پرداخت و گفت: حقوق عمومی، حقوق خصوصی، گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی، گرایش حقوق مالکیت فکری، گرایش حقوق ثبت‌اسناد و املاک و گرایش حقوق اقتصادی مهم‌ترین گرایش‌ها هستند.

حقوق جزا انسانی‌ترین و روح دارترین رشته حقوق

وی با معرفی گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی گفت: با ورود به گرایش جزا و جرم‌شناسی، شما وارد یکی از انسانی‌ترین و روح دارترین رشته‌های حقوق می‌شوید؛ درست اینجاست که مخاطب تمام دانش و فعالیت "انسان" با تمام ابعاد روحی و جسمی‌اش می‌شود؛ یکی از ابعاد بسیار هیجان‌انگیز و عمیق در این گرایش، که علاقه‌مندان را قطعاً به سمت خودش می‌کشاند؛ دروس جذاب و مرتبط به مباحث جرم‌شناسی است.

دکتر کرامتی معز همچنین به معرفی گرایش حقوق مالکیت فکری پرداخت و گفت: یکی از گرایش‌های بسیار خوبی که در ایران هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده، مالکیت فکری است؛ یکی از جدی‌ترین مسائلی که باید موردتوجه علاقه‌مندان به این گرایش قرار بگیرد این است که باید از سطح زبان انگلیسی خوبی برخوردار باشند.

وی در خصوص گرایش حقوق ثبت‌اسناد و املاک نیز گفت: نياز جامعه و نظام ثبت‌اسناد و املاک کشور به نيروهاي متخصص و آشنا به مسائل ثبتي و حقوقي در زمینه‌های مختلف و همچنين ضرورت ارتقاء دانش و توانمندي شاغلين اين حوزه، اهميت وجود اين رشته دانشگاهي را روشن می‌کند؛ اين رشته اطلاعات حقوقي جامع در حوزه ثبت‌اسناد و املاک را به دانشجويان ارائه می‌دهد

دکتر کرامتی معز در پایان به معرفی مختصری از گرایش حقوق اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: با پیچیده‌تر شدن روابط اقتصادي و مالي در جهان امروز، نياز به مسائل حقوقي نيز بیش‌ازپیش احساس می‌شود و این علم حقوق است که می‌تواند بايدها و نبايدها را در اين روابط تعيين کند؛ در فعالیت‌های اقتصادي، پیچیدگی‌های زيادي در مورد قواعد حقوقي تجارت بین‌الملل، واردات و صادرات، مشکلات حقوق مالياتي، فعالیت‌های بانکي و بيمه و ... وجود دارد که علم حقوق می‌تواند به حل آن‌ها بپردازد؛ لذا اين رشته به‌صورت تخصصي به اين حوزه می‌پردازد.

 

رشته پرکاربرد و مورد نیاز جامعه

در بخش دیگر این گفت وگوها با دکتر رئیسی یکی از اساتید و اعضای هیئت علمی رشته حقوق دانشگاه طلوع مهر به گفت وگو پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است.

وی با بیان اینکه رشته تحصیلی حقوق جزو رشته‌های پرطرفدار، به روز و پرکاربرد و مورد نیاز جامعه است گفت: طبیعی است دانشگاه و یا یک موسسه و مرکز علمی آموزشی اقدام به تأسیس و ایجاد این رشته پرطرفدار که متقاضیان زیادی را دارد در مرکز خود کند.

دکتر رئیسی به دلایل انتخاب دانشگاه طلوع مهر از سوی دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته‌های مختلف تحصیلی به ویژه رشته حقوق اشاره کرد و گفت: علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده از سوی اساتید بزرگوار دیگر این دانشگاه دارای تشکیلات و کارمندان بسیار خوب و همچنین محیط بسیار مساعد برای رشد و ارتقای تحصیلی است که منجربه انتخاب این مرکز علمی از سوی دانشجویان جهت ادامه تحصیل از سراسر کشور شده است.

 

وجود نظم بالای اداری و آموزشی در دانشگاه طلوع مهر

در پایان این گفت‌وگوی خبری با دکتر سید مهدی علوی استاد و عضو هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه طلوع مهر مصاحبه کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

به گفته این استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی حقوق خصوصی دانشگاه طلوع مهر نظم بسیار بالای نظام اداری و آموزشی دانشگاه، دریافت شهریه پایین این دانشگاه نسبت به سایر مؤسسات، قرار گرفتن دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر جزو ده دانشگاه برتر غیرانتفاعی کشور، سازگاری این دانشگاه با شرایط کاری دانشجویان شاغل و غیر شاغل و همچنین استفاده از اساتید مجرب، برجسته و صاحب‌نظر ازجمله مهم‌ترین عواملی هستند که سبب گرایش متقاضیان و علاقه‌مندان به انتخاب رشته‌های تحصیلی مختلف دانشگاه طلوع مهر به‌ویژه رشته حقوق می‌شود.

 

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group