دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 وعده‌های دور از واقعیت کاندیداها برای مردم ارزش ندارد

به گزارش روابط عمومی طلوع مهر، مهندس محمدرضا باقرپناهى، در خصوص تأثیر شرکت مردم در انتخابات گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم پیش‌بینی شده در قانون اساسی که اعتبار و مشروعیت نظام اسلامی ما به آن وابسته است بحث انتخابات است از این حیث که مقام معظم رهبری تحقق جمهوریت و تأمین اسلامیت نظام را وابسته به انتخابات می‌دانند.

بنابراین، دیدگاهی که نظام و حکومت اسلامی را بدون انتخابات نمایندگان مردم مشروع می‌داند با نظر و دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) مغایر است و قطعاً فاقد پشتوانه دینی است، چراکه خداوند کرامت انسان و تعیین سرنوشتش را در اختیار خودش قرار داده است، از همین رو انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی موضوعیت جدی و عینی پیدا می‌کند.

رقابت واقعی یعنی حضور همه جناح‌های سیاسی در انتخابات

وظایفی برای نهاد شورای نگهبان نیز در قانون اساسی پیش‌بینی شده که این وظایف ایجاب می‌کند که این نهاد از حق و حقوق مردم صیانت به عمل آورد و وقتی صیانت از حق و حقوق مردم مطرح شود یعنی باید بتواند همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در تأیید صلاحیت کاندیدا‌ها به نحوی عمل کند که بتواند بستر مشارکت قوی، رقابت واقعی و سلامت انتخابات رو آن‌گونه تأمین کند که جای هیچ شک و شبهه‌ای را باقی نگذارد.

شورای نگهبان باید به‌گونه‌ای عمل کند که حقی از مردم ضایع نشود و انتخاب مردم را محدود نکند به همین منظور رهبر معظم انقلاب در خصوص رقابت واقعی در انتخابات فرمودند که رقابت واقعی یعنی همه جناح‌های سیاسی با گرایش‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید در صحنه انتخابات حضور داشته باشند.

معیارهای انتخاب یک نماینده مجلس اصلح

باید معیار‌هایی برای انتخاب نماینده مجلس اصلح در نظر گرفته شود که یکی از شاخصه‌های مهم کاندیدا‌های مجلس متدین بودن آنهاست، زیرا تدین، احتمال خیانت را کم می‌کند، کارآمد بودن کاندید نیز یکی دیگر از معیارهاست به آن معنا که نماینده باید فهم مسائل مربوط به اداره کشور را داشته باشند، دلسوز و شجاع بودن نماینده نیز از شاخصه‌های مهم دیگر است، چراکه این معیار ایجاب می‌کند که نماینده از جوسازی نترسد.

در خصوص اینکه انتخابات چگونه می‌تواند تعیین‌کننده آزادی و امنیت ملت باشد، می‌توان گفت که یکی از کارکرد‌های انتخابات مشروعیت بخشیدن به نظام حاکم است که از طریق آرای مردم تأمین می‌شود و وقتی نظامی از طرف مردم مشروعیت پیدا می‌کند این مشروعیت اقتدار و آزادی برای مردم به همراه می‌آورد و اقتدار یک ملت برای او امنیت ایجاد می‌کند.

بخشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از قانون‌گذاری است، علاوه بر آن عملکرد خوب و یا بد نظام اجرایی کشور هم بستگی به تشخیص صحیح نمایندگان ملت در رأی اعتماد به وزرا معرفی شده از طرف دولت دارد. لذا، می‌توان گفت که راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور بستگی به انتخاب نمایندگانی دارد که با شاخصه‌هایی که به آن اشاره شد، به‌گونه‌ای قانون‌گذاری کند که کشور را از مشکلات اقتصادی و اجتماعی خلاصی بخشد.

نماینده اگر برای خدا کار کند اصراری در دادن وعده برای رأی آوری ندارد مردم خود صاحب تشخیص هستند و وعده‌های پوپولیستی توخالی و عاری از واقعیت‌گرایی کاندیداهای انتخاباتی نیز ارزشی نخواهد داشت.


🔄 https://iqna.ir/00HcfH

 

 

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group