یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

img 1064همایش روز دانشجو با سخنرانی دکتر حسن زارعی متین، استاد موسسه؛ حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی، ریاست مؤسسه و پروفسور الوانی سخنران ویژه مراسم همراه بود که مشروح کامل این سخنرانی ها را ادامه مشاهده می فرمائید.




دکتر حسن زارعی متین
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت اساتید و دانشجویان گرامی که این برنامه به مناسبت روز شما برگزار شد. صبح امروز که در دانشگاه دیگری کلاس داشتم، یکی از دانشجویان گلایه از این داشت که برای ما احترام قائل نیستند و هیچ برنامه ای برای روز دانشجو برگزار نشده و هیچ کس حتی به مناسبت این روز تبریک به ما نگفته است. جا دارد بنده به شما و مسئولین مؤسسه طلوع مهر تبریک عرض کنم و از اینکه برای بزرگداشت این روز برنامه ریزی کردید تشکر کنم.
بحث امروز من در رابطه با شناخت هویت دانشجوست. بررسی کنیم که ما دانشجویان، اساتید و مسئولان در دانشگاه چه مسئولیتی به عهده داریم؟ اگر بتوانیم در راستای دانشجو بودن تلاش کنیم، شاید بتوانیم دانشگاهی که مدنظر معمار انقلاب و مقام معظم رهبری است را داشته باشیم. امام(ره) فرمودند که مقدرات کشورها در دست محصولات دانشگاههاست؛ محصولات دانشگاه چیست؟ محصولات دانشگاه دانش، فرهنگ، ارزش ها، هنجارها و نیروی انسانی توانمند هستند. این جمله امام بسیار غنی است و مسئولیت همه مسئولین را نشان می دهد. دانشگاه ها چه نقشی را در یک کشور به عهده دارند؟ در واقع کارکردهای دانشگاه ها چیست؟ اینکه سعادت یک ملت در دانشگاه ها رقم می خورد یعنی چه؟ فرهنگ حاکم بر جامعه از کجا نشئت گرفته شده است؟ نیروی انسانی توانمند از کجا می آید؟ نیروی انسانی متخصص؟ رفتارها؟ هنجارها؟
این ها سؤالاتی است که باید پاسخ داده شود؛ اولین کارکرد دانشگاه، علم و نظریه است است. در تمامی جوامع رفتار دانشجو بسیار مورد توجه است زیرا ما دانشجوها یک هویت نمادین داریم. کارکردهای خلاقیت، نوآوری، سرمایه اجتماعی ، سرمایه روان شناختی و ... همه در دست دانشگاه است و محصولات دانشگاه اینها هستند. ما اگر بخواهیم این مسئله را خوب بررسی کنیم باید ببینیم هویت دانشجویی چه تعریفی دارد و ابعاد هویت دانشجویی چیست تا مسئولیت مان را با توجه به آن هویت مشخص کنیم و دریابیم محصولات دانشگاه چیست. رهبر معظم انقلاب می فرمایند که دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند و امام هم فرمودند دانشگاه را باید رو به خدا و معنویت ببرید و فرمودند همه درس ها را بخوانید ولی برای خدا و به نیت خدا بخوانید. این معنای دانشگاه اسلامی است.  لذا محیط دانشگاه و دانشجو دو عنصر اساسی برای سعادتمند کردن یک جامعه هستند. اکنون به هویت دانشجویی بپردازیم تا محصولات مشخص شود.


هویت علمی دانشجو
اولین و مهمترین بعد هویت دانشجویی، هویت علمی دانشجوست و تمام مراکز علمی اولین وظیفه شان تولید و نشر است. جامعه و خانواده این انتظار را دارد که دانشجو بتواند دانش مورد نیازش را تولید کند. پس هویت علمی به این معناست که دانش مورد نیاز تولید و منتشر شود و این بدان معناست که خلق و نشر دانش اولین وظیفه دانشگاه هاست. دانشجویان حاضر در جلسه بیشتر از رشته مدیریت هستند؛ مدیریت دانش. دانشجویان مدیریت! چقدر مقام معظم رهبری تأکید بر بحث نظریه پردازی داشتند؟ در همین امسال چند جلسه با دانشگاهیان برگزار کردند؟ این وظیفه ما را نشان می دهد. دانشجویان عزیز اگر غفلت کنیم در آینده مورد مواخذه قرار می گیریم. روز دانشجو یعنی به اهمیت دانشجو و نقش دانشگاه پی ببریم و این روز را قدر بدانیم. دیگران برای این دین و انقلاب شهید شدند و ما باید حداقل درس بخوانیم.


هویت دینی و معنوی دانشجو
دومین بعد هویت دانشجو، هویت دینی و معنوی است. اگر دانشگاه نتواند هویت معنوی به دانشجو ببخشد، هرگز نمی تواند دانشگاهی باشد که مدنظر امام(ره) و آرمان های انقلاب بوده است. تمام ابعاد دیگر هویت دانشجویی هم تحت تأثیر همین بعد معنوی است و دانشمندان نیز اعتقاد دارند که قرن 21 قرن معنویت است. با جستجو در سایت ها مشاهده می¬کنید که هزاران مقاله تحت عنوان دانشگاه معنوی و سازمان معنوی وجود دارد. دانشگاه معنوی دانشگاهی است که تولید دانش در آن در راستای اصول و مبانی باشد. دانشجوی معنوی، مدیریت معنوی و فرهنگ معنوی سه بعد دانشگاه معنوی است. دانشگاهی که دانش یا فرهنگ یا مدیریت معنوی دارد و یا دانشجوی معنوی دارد، در راستای دانشگاه معنوی است و این یک تعریف جامع است. آقای رابینز در چاپ جدید کتاب رفتار سازمانی بیان می کند که سازمان های معنوی بهره وری بالاتری دارند. ولی متأسفانه ما دردانشگاه¬هایمان به بعد معنوی کمتر پرداخته¬ایم در حالی که ما هدفمان معنویت است. لذا دوستان باید به این هدف پرداخت. اول مسئولین دانشگاه و بعد دانشجویان.


هویت اجتماعی داشجو
سومین بعد هویت دانشجویی، هویت اجتماعی دانشجوست. دوستان می¬دانند که حلقه مفقوده توسعه در کشور سرمایه اجتماعی است. چرا بیان می شود که این سرمایه رو به افت است؟ چون به آن توجه نمی شود و در جهت توسعه این موضوع در دانشگاه¬ها گامی برداشته نمی¬شود. این سرمایه اجتماعی هم باید به عنوان یکی از ابعاد هویت دانشجویی مد نظر باشد و از فعالیت های گروهی و توسعه انجمن های علمی به این مهم برسیم.


هویت سیاسی دانشجو
چهارمین بعد هویت دانشجویی، هویت سیاسی است. چقدر بزرگان ما بر این بعد تکیه کردند؟ ولی معلوم نیست چرا سکوت سیاسی دانشگاه¬ها و سازمان¬ها را فرا گرفته است؟ دانشگاه باید نقش نظارتی داشته باشد و روی هوشیاری سیاسی نیز کار کند. خوشبختانه یکی از برنامه های دانشگاه طلوع مهر این موضوع است. ولی در سایر دانشگاه ها من کمتر توجه به این موضوع را مشاهده کرده ام. این همه مقام معظم رهبری راجع به هوشیاری سیاسی صحبت کردند ولی در عمل برنامه ای نمی بینیم. چگونه دانشجو می تواند نقش نظارتی خود را بر عملکرد مسئولین داشته باشد ولی آگاهی و هوشیاری و آگاهی  نداشته باشد.


هویت نمادین دانشجو
پنجمین بعد هویت، هویت نمادین است. مردم برای دانشجو، دانشگاهی و اهل قلم احترام قائل هستند. دانشگاه نقش الگوسازی دارد و مردم از رفتارها وهنجارهای دانشجو الگو می گیرند. یکی از وظایف دانشگاه هنجارسازی است و این در تمام کشورها صدق می¬کند. در زمان گذشته ، برخی از مغازه ها به علت اینکه دانشجو بودیم ده درصد تخفیف قیمتی به ما می دادند. این احترام، وظیفه ما را سنگین تر می¬کند و در حقیقت روز دانشجو باید وظیفه دانشجو مشخص شود. در این روز باید دید مسئولیت من دانشجو نسبت به جامعه چیست و برای رسیدن به این مهم اگر بتوانیم هویت دانشجو را تعریف کنیم موفق می شویم.
در پایان عرایضم از حضور استاد خودم، پروفسور الوانی که افتخار همه دانشگاه ها هستند تشکر می کنم و افتخارم این است که همواره شاگرد این استاد بوده و هستم.



حجت الاسلام والمسلمین بنایی:
بسم الله الرحمن الرحیم
قال علی (علیه الاسلام): «وقفوا أسماعهم على العلم النّافع لهم»
از کلیه حضار، اساتید، دانشجویان و روحانیون حاضر در جلسه، خاصه از استاد فرهیخته جناب آقای پروفسور الوانی که دعوت ما را لبیک گفتند و در جلسه شرف حضور دارند قدردانی می کنم. این جلسه به پاسداشت شانزدهم آذر و روز دانشجو تشکیل شده است و برای ما موجب مباهات است که در این روز در جمع شما دانشجویان عزیز که به قصد علم آموزی در این شهر مقدس و در این مکان مقدس که به نام علم شناخته می شود گرد آمده اید، هستیم.
از حضور اعضای محترم هیئت مؤسس و هیئت علمی تشکر می کنم و امیدواریم خدمات ما در این دانشگاه معجور باشد و بتوانیم سالیان سال از هدایت ها و علم آموزی ایشان استفاده کنیم.


ضرورت توجه به علم نافع
عنوان جلسه توانمند سازی و توسعه دانش ارزشمند است که این عنوان بسیار عنوان ارزشمندی است و در روایات و کلام معصومین هم مشاهده می کنیم که علم به دو قسمت تقسیم می شود؛ امام علی (ع) در خطبه متقین نهج البلاغه می فرماید: «وقفوا أسماعهم على العلم النّافع لهم»؛ متقین کسانی هستند که به علم نافع گوش می دهند و نسبت به علم نافع خاضع هستند؛ از این عبارت معلوم می شود که یک علم نافع و ارزشمند و یک علم غیر نافع وجود دارد. انسان پارسا و عاقل کسی است که در عمر کمی که در اختیار دارد، از سرمایه عمر جهت استفاده از علم نافع تلاش کند و اساس دانشگاه هم بر همین رکن استوار است که بنیه علمی را در کشور و جامعه توانمند سازد و دانشجویان را به سمت علم نافع و ارزشمند رهنمون شود و این خیلی اهمیت دارد که دانشگاه بتواند این هدف را گسترش و دنبال کند. خصوصاً که ما در قم هستیم و این وظیفه ما را سنگین¬تر می¬کند زیرا در روایات معصومین آمده است: «و منها یفیض العلم الی سایر البلدان»؛ قم شهری است که علم از آن به همه دنیا انتشار پیدا می کند. یعنی علم بشری به هر مقدار که توسعه یابد، به یک سهمی قم در آن سهیم است و آفاق آن علم را هر مقدار متصور شوید، قم در آن سهیم است. شما دانشجویان زمانی که در کرسی¬های علمی قرار بگیرید و بخواهید نظریه پردازی کنید نقش خودتان را در این زمینه ایفا خواهید کرد؛ بنابراین دانشجوی قمی در تولید علم بشری نقش دارد. قم اگرچه یک تک شهر محسوب می شود و شاید زیاد از عمران و آبادانی بهره مند نباشد، ولی از نظر علمی در جایگاه بسیار رفیعی است و باید تلاش کرد تا این جایگاه توسعه یابد.


علم و زمان سرمایه های زندگی
همان طور که دکتر زارعی متین در بحث سرمایه اجتماعی اشاره کردند، ، انسان عاقل با سرمایه چه می کند؟ اگر به شما پولی جهت حفاظت بدهند، اگر ارزش پول در حال کاهش باشد، حتماً مورد مؤاخذه قرار می گیرید چون کسی ثروت و سرمایه خودش را هدر نمی دهد؛ علم هم چنین شأنی را داراست. جایگاه علمی در کشور در حکم سرمایه ملی است و هیچ فرد عاقلی سرمایه خودش را در معرض نابودی قرار نمی دهد. ما وظیفه داریم سرمایه خود را حفظ کنیم و به عنوان یک فرد عاقل که باید کشورش را اداره کند، هر روز و هر ساعت بر این سرمایه بیفزاییم. زمانی که بر این سرمایه افزودیم و تئوری های علمی یکی پس از دیگری محقق شد و توانست عرصه علم را در کشور بگیرد و توسط مقالات و نشریات و نظریه پردازی ها به جهان عرضه شود، آن زمان ما در تولید علم نقش داشتیم و توانسته¬ایم نقش خود را ایفا کنیم.


رسالت مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر
مؤسسه طلوع مهر که هم اکنون ترم سوم خود را می¬گذراند با این هدف که تکلیفی به قم و جوانان قمی دارد، تأسیس شده است. مجموعه این شرایط دوستان را بر این داشت تا با پی¬ریزی مقدمات این دانشگاه را در قم احداث کنند تا در این دانشگاه علم سودمند و نافع عرضه شود. توقع داریم کسانی که در این دانشگاه برای تحصیل یا تدریس حضور می یابند از یک معیار و ضابطه بسیار بالایی برخوردار باشند و الحمدلله تاکنون همین طور هم بوده است؛ چرا که سطح علمی دانشگاه علیرغم اینکه در ترم سوم تأسیس هستیم بالاست و آوازه علمی آن در همه جا پیچیده و با وجود اینکه کاستی های زیادی وجود دارد، همه دانشجویان ما بر این نکته اقرار دارند. دانشگاه طلوع مهر تمام توان خود را به کار بسته که از جهت علمی جایگاه ممتازی داشته باشد. دعوت از اساتید فرهیخته و در سطح عالی یکی از این اقدامات است و با این سرمایه گذاری که از جهات علمی در دانشگاه انجام می دهیم، امیدواریم در آینده¬ای نزدیک با ارائه رشته هایی که در کشور تا به حال وجود نداشته گام بلندی برداریم. رشته کارشناسی ارشد مدیریت مسجد از جمله این رشته هاست که برای اولین بار توسط طلوع مهر تدوین و کارشناسی شد که جناب آقای ویسی و ترابی که در جلسه حضور دارند کمک شایانی در این زمینه نمودند و مشغول نوشتن سرفصل هایی هستند که کارآمد این رشته است.
از جناب آقای دکتر الوانی که به عنوان پدر علم مدیریت ایران شهرت دارند، استدعا دارم که نسبت به آینده علمی دانشگاه و رشته های مدیریتی رهنمودهایی بفرمایند و ما هم تلاش می¬کنیم تا این رهنمودها را نصب العین خود قرار دهیم تا برند علمی این دانشگاه در کشور زبانزد شود و بتوانیم به سهم خود برای قم تلاش کنیم.
از دانشجویان محترم هم می خواهیم تا با نقطه نظرات خودشان ما را در خدمت رسانی بهتر یاری کنند و بدانیم این شهر برای ما و در اختیار ماست و ما وظیفه داریم با صیانت از آنچه که به عنوان قرآن و دین در اختیار ماست، بر تلاش علمی خود بیافزاییم و این مسیر را برای آیندگان هموار کنیم تا بدانیم مسیر آبادانی این شهر و این کشور از مسیر علم و توانمندی می گذرد و این توانمندی حاصل نمی شود مگر در سایه علم نافع. بدانید که شما دانشجویان به هر مقدار که به حدیثی که از امام علی (ع) نقل کردم عمل کنید به همان مقدار اهل تقوی و اهل پارسایی هستید؛ یعنی هر مقدار زندگی شما از علم نافع بهره مند شود، به همین نسبت به کلام امیرمومنان ارج نهاده اید و ان شاء الله این دانشگاه هم بتواند این کلام امیرالمومنین را با کمک شما دانشجویان گرامی نصب العین قرار دهد.
والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته



پروفسور الوانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور در این جلسات همیشه برای من دلگرم کننده است، به خصوص امروز که می بینیم رشته های موجود در اینجا نزدیک به رشته کاری و تخصص من است. روز دانشجو را به همه شما تبریک می گویم. در اهمیت علم و جایگاه دانشجو نکاتی را خواهم گفت.


دنیای پیش رو دنیای علمی است
بحث عمده جوامع در گذشته بحث سرمایه های مادی بود. و کشورها از اینکه صاحب سرمایه های زیر زمینی ، منابع مادی و ثروت هستند به خود می بالیدند. اما تجربه نشان داد که کشورهای صاحب سرمایه ضرورتاً کشورهای توسعه یافته نشدند و برخی کشورها هم از کشورهایی که صاحب سرمایه بودند پیشی گرفتند. اگر به کشورهای پیشرو در عرصه صنعت مثل ژاپن و آلمان نگاهی بیاندازید، مشاهده می کنید که این گونه کشورها صاحب سرمایه های طبیعی مثل کشورهای خاورمیانه نیستند؛ ولی توسعه یافته اند. بنابراین بقیه کشورها به دنبال این بودند که راز توسعه این کشورها چیست. راز این توسعه دانش و علم است. امروز روز دیگر کشورها به سرمایه مادی خود نمی بالند، بلکه به سرمایه دانشی خود افتخار می کنند. بنابراین شما دانشجویان صاحبان اصلی سرمایه هستید و این سرمایه بالقوه باید بالفعل شود. دنیای آینده، دنیای دانش است و سازمان های آینده، سازمان های دانشی هستند. دانشگران جای کارگران را گرفتند و سازمان های دانشی سازمان های پیشرو هستند و دیگر سازمان ها بدون دانش صاحب قدرتی نیستند؛ وعده گذشتگان درباره سیطره دانش بر کشورها امروز تحقق پیدا کرده است و این اقتدار در تعداد نیروی انسانی نیست و در کیفیت نیروی انسانی است. بنابراین تلاش کنیم تا از این جایگاه به نحو احسن استفاده کنیم و از بستری که برای شما دانشجویان در این دانشگاه فراهم شده فرصت غنیمتی است تا در جهت پیشرفت خود تلاش کنید. ممکن است در آینده این فرصت بدست نیاید.


توجه به شتاب گسترش دانش
امروز روز بحث دیگری هم مطرح است و آن اینکه سرعت انتشار دانش نیز شتاب بالاتری نسبت به گذشته گرفته است. و بطور مثال اگر من در سال 1360 مدرک گرفتم نمی توانم به آن دانش 30 سال گذشته ببالم و اتکا کنم. در گذشته چون سرعت تولیت علم پایین بود اینگونه بود. کسانی که با کامپیوتر سرو کار دارند می دانند که اگر در جمعی مطرح کنند که من با فلان نرم افزار آشنایی دارم دیگران به او خرده بگیرند که ده ها نرم افزار مشابه در طی چند ماه اخیر منتشر شده و این آشنایی قابل اتکا نیست. بنابراین کسانی که مقوله دانشجو شدن سازمان ها را دنبال می کنند جمله ای دارند مبنی بر اینکه دانش پیشرفته امروز شما فردا نادانی است. دانش هم مثل سایر فراورده ها تاریخ مصرف دارد چاره چیست؟ باید دانش را هر روز جستجو کنیم و این یعنی هر روز روز دانشجوست و هر روز برای ما دانش پایه است. شاید در مسند معلمی یا استادی یا مدیریتی و ... هستیم این که در چه مسندی هستیم مهم نیست، مهم این است که این داشن به روز شود. سرعت تولید دانش امروزه بسیار بالاست اگرچه در قرن گذشته سرعت خیلی آهسته بود و ده ها سال طول می کشید تا اختراع قابل توجهی به فن آوری عرضه شود ولی امروزه به سرعت دانش دیروز به تاریخ می پیوندد و ارزش خودش را دست می دهد. زمانی پزشکان دانش نامه خود را در قابی پشت سرشان می زدند ولی امروز پزشکی که خودش را به روز نکند موفق نیست. به عنوان مثال دانش لیزر که امروزه کابرد فراوانی در پزشکی دارد، دانش جدیدی است و پزشکی که 30 سال قبل فارغ التحصیل شده اگر خود را بروز نکند پزشک ناکارآمدی است. بنابراین واژه فارغ التحصیلی را باید فراموش کرد چون این ابداع ایرانی هاست و در زبان های دیگر این واژه به کار نمی رود. فارغالتحصیل یعنی تحصیل بار گرانی بود که پس از دو یا چهار سال از این بار سنگین فارغ شوید و این واژه و تعبیر، تعبیر اشتباهی است. کسی که این واژه را ایجاد کرده خیلی انسان با سلیقه ای نبوده است. باید به جای فارغ التحصیل گفت که شما دانش آموخته یا فرهیخته می شوید. یعنی این تحصیل استمرار دارد و تا زنده هستیم باید بیاموزیم. در سیطره دانش تردید نکنید و بدانید آینده کشور متعلق به کسانی است که صاحب داشن و آگاهی باشند و این دانش و آگاهی را نیز به روز کنند.


غرب زدگی آفت دانشجویان بی انگیزه
دو نکته نیز در رابطه با شما دانشجویان عرض می کنم؛ گاهی یک نامیدی در جوان ها ایجاد می شود و آن این است که بعضی مواقع اظهار می کنند که محیط تحصیل مساعد نیست و گاهی عده ای آرمان ها و ایده هایشان را در سایر کشورها جستجو می کنند. مثلاً جوانی دانشجوی سال اول است و می گوید آرزو دارم درسم تمام شود و به فلان کشور بروم. وقتی علت را جویا می شوید، می گوید چون محیط آینجا مناسب نیست. این تفکر بسیار آفت زده و مخربی است که باید از ذهن شما پاک شود. پیش فرض این تفکر یعنی من هیچم و محیط سازنده من است و من از خودم چیزی ندارم. این تحقیر شخصیت و هیچ انگاری خودتان است. محیط زائیده تلاش های شماست و خود شما محیط سازید نه اینکه محیط انسان¬ساز باشد. محیط کشوری که فکر می کنید مناسب است را امثال من و شما ساخته¬اند. اینکه قسمت اعظم فعالیت فلان مؤسسه فضایی توسط ایرانی¬ها انجام می¬شود، نشان¬دهنده این است که ما محیط سازیم. این تفکر را فراموش کنید که به محیط مناسب بروم تا رشد کنم. شما می¬توانید اینجا طوری محیط را بسازید که از آن بهره¬برداری کنید. نمونه¬های موفق درون کشوری را ببینید که چه پیشرفتی کردند. همه ما ناملایمات فراوانی دیدیم و اینگونه نبوده که همه چیز از پیش فراهم باشد ولی گفتیم این کشور متعلق به قشر خاصی نیست و با تلاش و ساخت محیط موفقیت¬ها فرا می رسند. باید تلاش کنید محیطی بسازید که دیگر کشورها به اینجا علاقه مند شوند، نه اینکه شما به آنجا بروید و برای آنها کارگری کنید. من گاهی اوقات افسوس می خورم که دانشجویی با زحمت فراوان به بالندگی می رسد و جذب کشور دیگری می شود.
حصول پیدایش علاقه با تلاش و موفقیت
نکته دیگری که می خواهم تشریح کنم، مسئله علاقه است. گاهی دانشجو عدم موفقیت در رشته تحصیلی خود را عدم علاقه به آن رشته عنوان می کند. علاقه حاصل تلاش است نه حاصل استعدادی در درون شما. هیچ وقت نگوئید علاقه ندارم؛ خداوند در وجود شما توانایی هایی گذاشته که می توانید با تلاش آنها را متبلور کنید. یعنی تلاش که بکنید مؤفق می شوید و مؤفق که شدید علاقه مند می شوید. من به شخصه اصلاً به معلمی ذره ای علاقه نداشتم؛ ولی وقتی معلم شدم تلاش کردم که مدر کارم مؤفق شوم و چون مؤفق شدم به این حرفه علاقه مند شدم. اگر به مدیریت یا حسابداری آمدید اگر چه علاقه ندارید تلاش کنید تا مؤفق شوید و به تبع آن علاقه مند شوید. بودند اینگونه دانشجویانی که این سخن مرا گوش کردند و مؤفق هم شدند. در شما توانمدی های زیادی وجود دارد که باید بالفعل شود. حالا که رشته ای را جهت تحصیل انتخاب کردید تلاش کنید و پس از یک یا دو ترم می بینید این رشته چقدر زیباست و علاقه مند می شوید. پس تلاش مهم است نه علاقه ذاتی. پس اگر مؤفق نشدید به رشته مورد علاقه تان بروید نا امید نشوید.
نام این مؤسسه طلوع مهر است و به نظر من نامی بسیار با مسمّی برای این مؤسسه انتخاب شده است. چون ذات طلوع و سر برآوردن خیلی خوب است و به معنی بالنده بودن است. نور هم که ذاتاً مطلوب است و انسان ها جذب نور می شود و ذاتا از ظلمات گریزانند؛ بنابراین طلوع مهر نام زیبایی است. از طفی شما دانشجویان مملو از انرژی و توانمندی هستید ، بنابراین این فرصت تحصیل را مغتنم بشمارید. قدمای ما دیر یا زود رفتنی هستند و این شما هستید که باید جایگزین نسل گذشته شوید. شما دانشگران آینده هستید و مطمئن باشید با تلاش خود می توانید محیطی بسازید که سرشار از بالندگی و سازندگی باشد. اگر کسانی در کشورهای دیگر این محیط را فراهم کردند پس ما هم می توانیم در شهر و کشورمان همان محیط را فراهم کنیم.
امیدوارم خداوند در اذهان شما نور آگاهی بتابد تا راه درست را انتخاب کنیم و موفقیت¬های روز افزون از راه برسد.

   

    

دورنگار:
 025-33555610 (داخلی 100)

رایانامه:
info@tolouemehr.ac.ir

صندوق پستی:
371853814

واحد برادران:
قم، پردیسان، بلوار دانشگاه،
بلوار شهروند شمالی

کد پستی: 3749113362
تلفن: 33555610-025 - داخلی 1

 

دفتر مهارت افزایی و مرکز مشاوره طلوع مهر:
قم، بلوار امین،کوچه شماره یک،
مرکز مشاوره طلوع مهر

لوکیشن نشان
تلفن: 33555610-025 - داخلی 501 و 503
025-32614070

 

واحد خواهران:
قم، خیابان شهید فاطمی(دورشهر)
نبش میدان رسالت
کدپستی: 63117-37156
تلفن: 33555610-025 - داخلی 2

طراحی و پیاده سازی : گروه نرم افزاری دیما

Template Design:Dima Group